‘Nederlander shopt liefst gewoon in de winkel’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 24 mei 2017 in nieuws

De meeste Nederlanders bekijken en kopen hun producten toch liever in de winkel dan online. Ongeveer een kwart geeft de voorkeur aan online winkelen, terwijl het West-Europese gemiddelde op 40 procent ligt. Dat blijkt uit het onderzoek Total Retail 2017 van PwC onder 2.000 Nederlandse shoppers.

Het gat met de rest van Europa wordt volgens het onderzoek alsmaar groter, omdat de voorkeur onder Nederlanders voor online winkelen langzamer groeit dan in andere West-Europese landen.

Toch is het geen vreemde ontwikkeling. Nederland heeft een hoge winkeldichtheid. Je kunt dus snel op en neer naar de fysieke winkel, en er is veel keus in winkelstraten. Verder hecht het Nederlandse winkelpubliek verhoudingsgewijs meer waarde aan het advies van een verkoper.

Toch verschuift de klantvoorkeur als gevolg van nieuwe technologieën, zoals slimmere algoritmen, langzaam richting online winkelen. Bijna drie op de tien jongeren tot 35 jaar koopt minstens eenmaal per week online. Hoe ouder de consument, hoe lager het percentage. Zo shopt een kwart van de 35 tot 55 jarigen en 13 procent van de 55-plussers wekelijks online.

Retailers zullen hun investeringen in e-commerce dus moeten intensiveren. Dat kan bijvoorbeeld door meer te focussen op specifieke klantvoorkeuren en daar nieuwe digitale strategieën voor te ontwikkelen. Er blijft plaats voor bakstenen, maar de status quo ‘wordt doorbroken’.

Met de mobiel in de hand winkelen doen Nederlanders ook nog weinig. Tijdens het shoppen gebruikt 24 procent zijn telefoon om productinformatie te raadplegen en 16 procent om beoordelingen te lezen. Voor Britten, Duitsers en Fransen liggen die percentages hoger: respectievelijk 39 en 28 procent. Het aantal Nederlanders dat via zijn telefoon aankopen doet, neemt wel toe.

In 2013 kocht 11 procent minstens eenmaal per maand een product via mobiel, nu is dat opgelopen naar 20 procent. Dat zijn wederom vooral consumenten onder de 35 jaar. PwC verwacht dat mensen in deze leeftijdscategorie al in 2020 vaker via hun mobiel online winkelen dan via tablet, pc of laptop.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment