Stappenplan voor het testen van voice search via SEA

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 23 mei 2017 in nieuws

Een maand geleden vond in Bologna het SEA-event Adworld Experience plaats. Tijdens het event was onder andere “PPC Hero’s #1 most influential PPC Expert” Purna Virji aanwezig om over Voice Search te praten. Voice Search is een onderwerp waarover de laatste tijd al veel is besproken, maar nog relatief weinig concrete stappen zijn te zien. Hier wilde Purna met haar presentatie verandering in brengen. Zie hieronder een samenvatting van haar verhaal en een kort interview dat ik na afloop afnam.

Voice search wint terrein. Zo stelt Baidu dat een op de tien zoekopdrachten wordt ingesproken, maakt Google kenbaar dat 20 procent van alle mobiele zoekopdrachten op Android voice-driven zijn en stelt Cortana (eigendom van Microsoft) dat het gebruik van voice search zich inmiddels uitstrekt over alle leeftijdsgroepen. Zie hier een mooi lijstje met statistieken over de groei van Voice Search.

Hoog tijd om je in te lezen en natte voetjes te krijgen door zelf te testen.

Waarom een SEA test en (nog) geen SEO?

SEO is mooi, maar in vergelijking met SEA moeilijker om te testen. Bij SEA zie je sneller resultaat en de rapportages zijn op meerdere levels veel gedetailleerder dan bij SEO. Purna’s advies is om met een bescheiden bedrag te beginnen – 50 euro is al goed genoeg – en de eerste stapjes richting voice search te zetten.

Stap 1: Onderzoek eventuele huidige voice-activiteiten

Doel: ontdek hoe je doelgroep voice momenteel gebruikt
Het belangrijkste verschil tussen voice search en text search is de vorm. Als men zoekopdrachten intikt dan gebruikt men vooral keywords. Wanneer men spraakgestuurd zoekt is dat compleet anders. Je krijgt dus niet ‘fietswinkel’, maar bijvoorbeeld: ‘Waar in de buurt vind ik de beste winkel om een fiets te kopen?’ Spraakgestuurde zoekopdrachten zijn gemiddeld vier woorden langer en daarmee een stuk natuurlijker. Door je search query rapport te exporteren naar excel en de queries te rangschikken op lengte, krijg je vanzelf de langere zoekopdrachten te zien. Dit zijn zoekopdrachten die grote kansen hebben ingesproken te zijn.

Stap 2: Extrapoleer, thematiseer en sorteer

Doel: zoekwoorden die nog ontbreken achterhalen en lijst groeperen op basis van intentie.
Nu je de veronderstelde voice queries bij elkaar hebt, heb je al een duidelijker beeld van de zoekvragen van je klant(en). Breid nu de lijst uit met meer potentiële zoekvragen. Gebruik hiervoor naast je gezond verstand handige tools, zoals Keyword Explorer en Answer the public.

Stap 3: Optimaliseer campagnes

Doel: de juiste ad als antwoord op de zoekvraag
Voer zoekopdrachten uit op verschillende platforms (Siri, Google app, Cortana). Zoek uit welke visuele interfaces je te zien krijgt naar aanleiding van diverse voice searches en achterhaal wat voor resultaten er zijn. Laat een zoekopdracht bijvoorbeeld kaartlijsten en reviews zien? Worden advertenties weergegeven? Speel daar dan op in. Je wilt geen producten tonen als de klant vraagt om advies, en geen lang verhaal als de klant de intentie heeft om te winkelen.

Stap 4: Ga voor het beste antwoord

Doel: de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plek serveren
Als aanvulling op de vorige stap: wees relevant. Als de klant zoekt op ‘Waar koop ik wielrenschoenen?’, dan wil je wielrenschoenen tonen en je adresgegevens compleet hebben. Zoekt de klant op ‘Hoe kies ik de juiste fietsschoenen?’, dan wil je hier direct een nuttig antwoord op geven. Overweeg videocontent: dit valt meer op. Stem je advertentie telkens af op de intentie achter de voice search van de klant.

Stap 5: Analyseer, verfijn en herhaal

Doel: performance reviewen en next steps bepalen
Test enkele weken om genoeg data te verzamelen. Hoewel het voice search zoekvolume klein is, is het wel significant. Bepaal de juiste KPI’s, monitor de juiste rapportages, tweak je campagnes en daag jezelf uit om je ads steeds verder te personaliseren.

Uitgebreide stappen en voorbeelden vind je in het volledige stappenplan om voice search te testen via PPC. De video van haar presentatie is beschikbaar via de site van Adworld Experience.

In vier of vijf uurtjes kun je flinke stappen maken. Now is the time! aldus Purna.

Na afloop van haar verhaal bleef ik toch nog met wat vragen zitten, dus zocht ik haar op in de lobby.

Purna, goed verhaal, maar hoe groot is voice search eigenlijk in niet-Engelstalige landen, met name Nederland?

“Momenteel hebben we nog geen specifieke data beschikbaar op het gebied van voice search voor Nederland of andere landen. Wel kan ik op basis van data van MindMeld en Comscore vaststellen dat voice search een aanzienlijke groei doormaakt. Niet zo gek, want voice search is eenvoudig te gebruiken; het is immers 3,75 keer sneller om een zoekopdracht in te spreken dan te typen. Dat verklaart ook waarom voice search en voice commando’s enorm in populariteit zijn gestegen.

“Cortana van Microsoft wordt al breed omarmd en persoonlijk hoor ik er veel goede reacties. Om wat specifieke cijfers op een rij te zetten: de Cortana search box heeft meer dan 141 miljoen actieve gebruikers die samen al achttien miljard vragen hebben gesteld. We openen momenteel nieuwe markten met de Cortana devices SDK. BMW, Renault-Nissan en Harman gebruiken Cortana al om voice-activated intelligence in hun productenportfolio te integreren. Meer dan 145 miljoen mensen uit 13 landen gebruiken Cortana as we speak.

“Cortana is dus beschikbaar in dertien landen, namelijk de VS, het Verenigd Koninkrijk, China, Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Japan, Australië, Canada (Engels, Frans), India (Engels), Brazilië en Mexico. Uiteraard blijven we hard werken om Cortana uit te breiden naar nog meer klanten en landen over de hele wereld.”

Wanneer NL aan de beurt is is niet bekend, wel heeft Microsoft onlangs haar Languaga Understangin Intelligence Service uitgebreid naar het Nederlands

Hoe zullen Google, Bing, enz. geld verdienen met betaalde voice search? En hoeveel ruimte zal er overblijven voor ‘organische’ zoekresultaten in een voice-driven conversational search toekomst? Zullen de meeste antwoorden betaald zijn?

“Deze vraag is de grote hamvraag. En daar is nog geen duidelijk antwoord op. Voice-zoekopdrachten worden gewoonlijk uitgevoerd op mobiel. Zodra iemand een zoekopdracht inspreekt wordt deze vertaald door onze spraakherkenningsdiensten, waarna de juiste zoekresultaten uit zoekmachine Bing komen rollen. Wat geweldig is, is dat dit ingewikkelde proces instant plaatsvindt en daarom naadloos aanvoelt voor de klant. Steeds meer mensen omarmen deze technologie (en deze groei neemt gestaag toe).

“Hoewel deze conversational interfaces totaal nieuw zijn voor ons, is het wel zonneklaar dat hier enorme kansen liggen. Wat de precieze uitkomst zal zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat ik niet kan wachten om te zien wat er gebeurt, net zoals dat zal gelden voor andere search marketeers. Mijn verwachting is dat als er één bedrijf een toonaangevende pionier in deze technologie zal zijn, het Microsoft en extensie Bing zijn.”

Denk je dat de grote spelers in voice search zullen samenwerken met een selectie van voorkeurspartners voor zoekopdrachten in specifieke categorieën? Bijvoorbeeld Domino’s voor het beantwoorden van vragen over de levering van pizza’s? Of zal het een open en gelijk speelveld zijn, zoals het web, waar iedereen aan kan bijdragen?

“Het is nog een beetje vroeg om hier antwoord op te kunnen geven. De grote spelers in voice search vormen de jury en we hebben niet zoveel aan hypotheses. Wat we in het huidige landschap kunnen zien is dat er meerdere spelers zijn voor een bepaalde dienst. Neem bijvoorbeeld Pizza Hut en Domino’s die allebei Amazon Echo skills hebben zonder andere bedrijven restricties op te leggen die het moeilijk maken om de markt te betreden.

“Bedrijven die een aantrekkelijke conversational interface weten te creëren om de behoefte en voorkeuren van hun publiek te dienen (of dat nu een chatbot of een Amazon skill is), zijn de bedrijven die echt succesvol zullen zijn.”

Hoe zal schermloze search advertising eruitzien als 50procent van de zoekopdrachten voice-driven conversational search is?

“Zoals Rik van der Kooi – Microsoft’s Corporate VP of Microsoft Search Advertising – al zei, zal de toekomst niet draaien om vier blauwe linkjes, maar om één antwoord op je vraag. Dat is de holy grail waar binnen search naar gezocht wordt: machine learning en natural language (menselijke communicatie die correct wordt geïnterpreteerd door de computer).

“Marketeers moeten nadenken over schermloze reclame en omschakelen naar een wereld waarin ze een veel innigere band met klanten kunnen opbouwen, simpelweg omdat klanten beter in staat zijn om de conversatie aan te gaan met bedrijven. Gesprekken kunnen plaatsvinden in de vorm van een chatbot op een populair chatplatform zoals Skype, via een smart-speaker device zoals de upcoming Cortana en Harmon Kardon integratie, of in de vorm van een persoonlijke assistent die dan ‘in je auto zit’, zoals je ziet bij Nissan en Cortana. Je merkt: er hoeven geen schermen aan te pas te komen.

“Hoe deze manier van adverteren eruit moet komen te zien? Daar kun je nu nog niets over zeggen. Maar goed: als je iemand tien jaar geleden had moeten vragen hoe search eruit zou zien in 2017, was die voorspelling ook echt niet correct geweest. Ik weet wel dat we bij Microsoft daar innoveren waar de klant ons nodig heeft.”

Ik denk zelf dat veel antwoorden tot ons gaan komen in de vorm van gesponsorde content. Educatieve content marketing waarbij het steeds meer ‘winner take all’ wordt. Er is minder ruimte voor meerdere antwoorden. Grote merken zullen hier een streepje voor hebben op kleinere spelers en als eerste die kans kunnen benutten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment