Hoe je succesvol B2B-leads genereert via Facebook

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 19 Mei 2017 in nieuws

Facebook is het meest gebruikte social medianetwerk ter wereld. Veel B2B-bedrijven profiteren echter nog onvoldoende van de mogelijkheden die Facebook biedt om leads te genereren. Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips om hiermee aan de slag te gaan.

Samen met Google heeft Facebook inmiddels 20 procent van de wereldwijde advertentiemarkt in handen, zo blijkt uit Zeniths Top Thirty Global Media Owners. Google AdWords en social media advertenties zijn dan ook de belangrijkste kanalen voor B2B-bedrijven om leads mee te genereren.  Het B2B-marketingonderzoek 2017 (gehouden onder bijna 200 B2B-marketeers in Nederland) maakt duidelijk dat 70 procent van de ondervraagden vooralsnog de voorkeur geeft aan Google AdWords, gevolgd door LinkedIn Ads en dan Facebook Ads. Al deze kanalen nemen wel in populariteit toe.

Momenteel zet 84 procent van de B2B marketeers Facebook in, maar geeft slechts 30 procent aan dat B2B-Facebookmarketing de gewenste resultaten oplevert. Een van de grootste problemen die de basis vormt hiervoor is dat Facebook een zeer persoonlijk socialmediakanaal is. Mensen zitten vaak niet in hun ‘werkmodus’ maar willen weten wat vrienden doen.

Mede daarom wordt vaak gedacht dat Facebook alleen geschikt is voor B2C. Dit is alleen in mijn ogen een misverstand. Naast het gigantische aantal gebruikers verzamelt Facebook ook ontzettend veel informatie over hen. Bedrijven kunnen deze data gebruiken om gerichte advertentiecampagnes in te zetten.

Bouw een publiek op

De belangrijkste reden om Facebook voor je bedrijf in te zetten is het ontzettend grote potentiële bereik en de zeer actieve gebruikers. Net als bij alle socialmediakanalen is de eerste stap om op Facebook een publiek op te bouwen. Dit doe je door waardevolle content te delen die mensen helpt, inspireert of vermaakt.

De hamvraag is om te achterhalen welke berichten het beste resoneren bij je doelgroep. Dit is enerzijds een kwestie van testen door verschillende berichten te plaatsen en daarvan de resultaten te meten en anderzijds door te kijken welke Facebookberichten bij concurrenten het beste scoren.

Doelgericht adverteren

De volgende stap is om je (populaire) content bij de juiste gebruikers onder de aandacht te brengen. Facebook biedt hiervoor diverse mogelijkheden om zeer doelgericht te adverteren.

Je kunt bijvoorbeeld je advertentie richten op basis van leeftijd, woonplaats, opgegeven interesses, gedrag en uitgebreide demografische gegevens. Dit zijn bijvoorbeeld opleiding, functie en vakgebied.

Bekijk deze infographic voor alle advertentiemogelijkheden van Facebook.

Verschillende doelgroepen

Je hebt in het kort drie soorten opties om Facebook-gebruikers advertenties voor te schotelen:

  • Opgeslagen doelgroepen
  • Vergelijkbare doelgroepen
  • Aangepaste doelgroepen

Opgeslagen doelgroepen worden door de meeste bedrijven gebruikt voor hun advertentiecampagne. Hierin maak je advertenties die gericht zijn op de locatie van gebruikers, leeftijd, geslacht, gebruikte apparaten, etcetera.

Vergelijkbare doelgroepen zorgt ervoor dat je nieuwe gebruikers bereikt op basis van hun interesses. Deze mensen delen dezelfde interesses als je bestaande klanten of websitebezoekers.

Custom Audiences

Custom Audiences, oftewel aangepaste doelgroepen, maakt het mogelijk om heel gericht advertenties te tonen aan specifieke Facebookgebruikers. Dit is volgens mij een van de meest interessante advertentiemogelijkheden van Facebook. Er zijn verschillende aangepaste doelgroepen die je kunt opzetten:

  • Klantenbestand – Upload een klantenbestand om deze te koppelen aan Facebook-gebruikers die je advertenties te zien krijgen
  • Websiteverkeer – Richt je advertenties op gebruikers die je website hebben bezocht of een bepaalde handeling hebben gedaan
  • App-activiteit – Maak een lijst van gebruikers die je app of game hebben gebruikt
  • Betrokkenheid op Facebook – Maak een lijst van gebruikers die interactie hebben gehad met je Facebookberichten

Je klantenbestand inzetten voor een advertentiecampagne kan zeer interessant zijn. Bestaande klanten zijn bijvoorbeeld eerder geneigd om je content op Facebook te delen, waardoor deze content bij nog meer mensen onder de aandacht komt. Je kunt ook nieuwe klanten of mensen die interesse hebben in specifieke producten of diensten als een bestand naar Facebook uploaden.

Dit doe je door een .txt of .csv bestand te uploaden, of je koppelt je Facebook-account met het CRM-systeem dat je gebruikt.

Lookalike Audiences

Naast Custom Audiences biedt Facebook de mogelijkheid voor Lookalike Audiences, oftewel vergelijkbare doelgroepen. Dit zijn doelgroepen die overeenkomen met de profielen uit de Custom Audiences die je hebt gemaakt. Facebook gaat vervolgens op zoek naar soortgelijke gebruikers. Naast een klantenbestand of je nieuwsbrieflezers kun je dit ook doen op basis van onder meer mensen die je Facebook-pagina leuk vinden, je websitebezoekers en mobile app gebruikers.

Als B2B-bedrijf kun je Lookalike Audience inzetten door een Custom Audience te creëren op basis van je beste klanten. Je kunt daarbij aangeven hoe nauwkeurig de overeenkomsten moeten zijn tussen je Lookalike Audience en je Custom Audience. Hoe nauwkeuriger, hoe minder groot het potentiële bereik. Dit levert echter wel de hoogste relevantie en uiteindelijk de beste klanten op.

Let wel op dat het bestand uit je Custom Audience uit minimaal 100 mensen bestaat, anders kun je geen Lookalike Audience aanmaken. Facebook raadt zelf aan om een Custom Audience van 1.000 tot 50.000 mensen te gebruiken.

Gebruik de Facebook-pixel

De Facebook-pixel maakt het voor adverteerders mogelijk om retargetting in te zetten en is dus ideaal voor advertenties gericht op je websiteverkeer. Om hiervan gebruik te maken plaats je een code op (alle) pagina’s van je website. Deze gids van Facebook helpt je om de Facebook-pixel te implementeren.

Vervolgens maak je van (een deel van je) websitebezoekers een doelgroep zodat je deze direct een gerichte advertentie kunt voorschotelen.

De Facebook-pixel geeft je een aantal mogelijkheden om je websitebezoekers te segmenteren:

  • Mensen die je website de afgelopen 24 uur hebben bezocht
  • Mensen die je website de afgelopen 180 dagen hebben bezocht maar de afgelopen 30 dagen niet zijn teruggekeerd
  • Mensen die een specifieke pagina van je website hebben bezocht
Carousel Ads

In Carousel Ads worden tegelijkertijd meerdere afbeeldingen naast elkaar weergegeven. Dit is handig voor e-commercebedrijven om bijvoorbeeld een aantal producten tegelijkertijd te tonen, maar kan ook uitstekend worden ingezet door B2B-bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Meerdere blogartikelen naast elkaar met een directe link naar het artikel
  • Diverse cases en praktijkvoorbeelden
  • Via verschillende afbeeldingen een stappenplan te laten zien
  • Een afbeelding die je opknipt en verdeelt, om op deze manier productkenmerken te benadrukken en de nieuwsgierigheid van de gebruiker te wekken:

Leads verzamelen via Lead Ads

Facebook biedt via Lead Ads de mogelijkheid om heel eenvoudig leads te verzamelen.

Gebruikers die in hun nieuwsoverzicht klikken op een Lead Ad komen vervolgens op een formulier dat automatisch al de gegevens heeft ingevuld die Facebook van deze persoon weet (zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer). Vervolgens klikt de gebruiker (bij akkoord) op verzenden en ontvangt de adverteerder direct het formulier.

Deze gegevens kunnen daarna geëxporteerd worden naar externe platformen. Daarbij heeft Facebook onlangs een offline component aan Lead Ads toegevoegd Offline Conversion Solution. Hiermee krijgen adverteerders de mogelijkheid offline systemen als CRM’s of call centers te integreren.

Drie soorten Facebook retargeting-advertenties

Retargeting is een van mijn favoriete manieren van online adverteren omdat het zo’n krachtige manier is om mensen te bereiken. De advertenties worden namelijk alleen getoond aan mensen die je website al eerder hebben gezocht of al bekend zijn met je bedrijf, bijvoorbeeld omdat zij zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief. Retargeting helpt je om mensen die geïnteresseerd zijn in je product of dienst relevante advertenties te tonen. Je kunt advertenties aanbieden aan iedere fase van de salesfunnel om zo uiteindelijk bezoekers hier doorheen te leiden. In dit artikel lees je hoe je dit kunt segmenteren en retargeting succesvol inzet.

Er zijn drie type retargeting advertenties:

  • Contentadvertenties
  • Leadgeneratie advertenties
  • Directe verkoop advertenties
Contentadvertenties

Contentadvertenties richten zich niet direct op een verkoop of conversie, maar om mensen een artikel op je website te laten lezen. Je wilt op deze manier een band opbouwen door bijvoorbeeld te laten zien welke kennis je in huis hebt of een stukje geschiedenis over je bedrijf te vertellen.

Leadgeneratie-advertenties

Leadgeneratie-advertenties focussen zich op het binnenhalen van leads. Bijvoorbeeld een advertentie waarin mensen een probeerversie kunnen downloaden of met een link waar zij zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief of meer informatie.

Directe-verkoop-advertenties

Directe-verkoop-advertenties zijn puur gericht op conversie. Met deze advertenties wil je dat mensen direct een aankoop doen of een dienst afnemen. Het beste is om deze advertenties te richten op mensen waar je al een sterke band mee hebt opgebouwd, bijvoorbeeld als ze al op je mailinglijst staan of eerder een product danwel dienst hebben afgenomen.

Cases van B2B-bedrijven die leads via Facebook genereren

TechSmith is de producent van Snagit en Camtasia, software waarmee bedrijven en opleidingen kunnen communiceren via video en afbeeldingen. Om meer downloads van hun gratis proefversies te realiseren werd een Facebook-pixel gebruikt om mogelijke klanten op de website te identificeren en hen vervolgens op Facebook een video- of carrouseladvertentie te tonen. Dit leidde uiteindelijk tot 2,6 keer meer downloads en aankopen. Lees hier de volledige case.

Cisco WebEx is een online videovergaderservice en zette Facebook-leadadvertenties in om betere potentiële klanten aan te trekken en het aantal productdemo aanvragen te verhogen. Elke advertentie bevatte een ‘Leer meer’ knop die doorverwees naar een bewerkbaar leadformulier. Hierin waren de gebruikersgegevens al ingevuld en hoefde diegene alleen nog maar op verzenden te klikken. De advertentiecampagne leverde uiteindelijk onder meer een 3x hogere conversieratio op. Lees hier de volledige case.

Wij halen op dit moment het meeste succes uit Facebook door leads te genereren via retargeting. Dit zijn mensen die onze site al bezocht hebben die we vervolgens een advertentie tonen voor een download van een ebook uit ons kenniscentrum.  Deze leads komen vervolgens in onze e-mailnurturing campagnes terecht waarmee we ze ‘warm’ proberen te maken om onze software te proberen.

Conclusie

Voor de B2B-marketeer heeft Facebook steeds meer mogelijkheden om leads mee te genereren: uitgebreide selecties op het gebied van demografische gegevens, retargeting mogelijkheden en verschillende soorten advertenties zoals carousel en lead advertenties.

Bovendien hebben wij gemerkt dat de investering lager is ten opzichte van andere kanalen en de kwaliteit van de leads net zo goed. Je kunt dit zelf testen aan de hand van tips in dit artikel.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment