Smartly: Facebook & Instagram go Dynamic

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 17 Mei 2017 in nieuws

Dynamisch adverteren is simpel gezegd: op de juiste plek, op het juiste moment de juiste ad laten zien. En dat volledig geautomatiseerd, zonder handmatige acties voor het creëren van de content of targeten van de ad. Binnen display advertising kon dit al langer. En dankzij Smartly kan het ook op Facebook en Instagram! Niet alleen voor retargeting, maar ook voor prospectingcampagnes. Een nieuw tijdperk voor consumer friendly advertising.

Facebook? Maar dat is toch een aflopende zaak?

“Facebook loopt leeg”, “jongeren verlaten Facebook massaal”. Je hebt de geruchten vast gehoord. Is Facebook dan echt niet interessant meer? Juist wel, blijkt uit recent onderzoek van Newcom. Toegegeven, in de groep 15 t/m 19 jaar is een lichte daling te zien. Maar er zijn juist meer gebruikers bijgekomen tussen de 20 en 35. En onder ouderen is de groei zelfs aanzienlijk. Het totaal aantal Facebookgebruikers is met tien procent gegroeid . Dagelijks loggen in Nederland 7,7 miljoen Nederlanders in. Facebook is én blijft dus het grootste social media kanaal met de meeste dagelijkse gebruikers.

Het is tijd voor ‘consumer friendly advertising’

Of ze nu op sites of op social verschijnen, consumenten vinden advertenties doorgaans irrelevant, storend en soms zelfs ronduit vervelend. Ze zijn echt helemaal klaar met massamarketing. Dat is onder andere goed te merken aan de populariteit van ad blockers. De grote uitdaging voor marketeers voor de komende jaren, is dan ook om advertenties weer relevant en fun te maken.

Een reclame voor een auto waar je al interesse in hebt getoond, is veel ‘leuker’ dan reclame voor een auto die je niet kent, of waar je totaal geen affiniteit mee hebt. En een promotie van een ijssalon is veel relevanter als de zon schijnt dan als het regent. Wanneer het dan ook nog eens een advertentie van de lokale ijssalon is, heb je helemaal de juiste context te pakken. Dit soort advertenties zijn ‘consumer friendly’. Dynamisch adverteren zorgt voor:

  • Toegevoegde waarde voor de consument: want je bent alleen aanwezig wanneer de consument ook écht op je zit te wachten.
  • Budgetefficiëntie, want je geeft alleen geld uit als het nut heeft. Bovendien hoef je veel minder handmatig werk te doen. Dat betekent dat er meer aandacht kan gaan naar het optimaliseren van de campagne.
  • Real-time marketing: dynamisch adverteren maakt gebruik van een actuele productfeed. Advertenties zijn dus altijd relevant: je laat geen uitverkochte producten zien en kunt bijvoorbeeld automatisch actuele kortingspercentages tonen.
 Dynamisch adverteren op Facebook kon toch al langer?

Voor het geval je nu denkt “ja, maar, dynamisch adverteren op Facebook, dat kon toch al?” Dat klopt ook. Het is inderdaad niet nieuw. Met de Dynamic Product Ads (de carrousel) van Facebook zelf kon je al langer retargeten. Facebook laadt daarvoor echter altijd de standaard afbeelding van de website in. En dát kan nu een stuk creatiever en dus ook effectiever.

Met hulp van Smartly, een preferred marketing partner van Facebook die technologie maakt voor de advertentiemogelijkheden van Facebook. Bovendien kun je met Smartly dynamic advertising niet alleen inzetten voor retargeting, maar ook voor prospecting.

Het fundament van Smartly: Dynamic image templates

Het fundament van Smartly voor dynamic advertising op Facebook (en ook op Instagram trouwens) is de dynamic image template. Hoe dat werkt? Op basis van een productfeed van een webshop of site maak je creatieve, dynamische advertenties aan. Dat doe je door met verschillende lagen te werken. Denk aan een laag voor de afbeelding, de beschrijving – uiteraard automatisch maar 20 procent tekst – een laag voor de prijs, het kortingspercentage en/of nog een andere USP. Zie de afbeelding hieronder voor een voorbeeld.

Mijn collega’s en ik werken voor verschillende multinationals in de automotive, retail en recruitmentwereld. Deze bedrijven verkopen diverse producten, uit verschillende productcategorieën en met allerlei verschillende productbeschrijvingen. Bij een Facebook DPA-campagne kun je de standaard-afbeelding niet bewerken. Bovendien zijn prospecting set-ups ook enorm arbeidsintensief. Met Smartly kun je dus je creativiteit kwijt en een stuk efficiënter werken.

Creëer een bruikbare feed

We importeren de productfeeds in Smartly en zetten ze vervolgens om in creatieve uitingen. Productfeeds zijn trouwens niet altijd bruikbaar. Zorg dus voor de middelen om ze leesbaar te maken voor Smartly. Een tool als Channable helpt je de feeds corrigeren met behulp van automatische regels. Zelf een scriptje bouwen wil ook nog eens helpen. Maar als je deze functie van Smartly op de juiste manier inzet, kun je dus in een handomdraai tientallen, honderden of zelfs duizenden advertentieviarianten voor social creëren, volledig in de huisstijl van het merk in kwestie.

Automated ad campaigns

De volgende stap is de inzet van je creativiteit om de advertenties nóg slimmer te maken. Dat doe je door ze dynamisch in te zetten bij veranderende omstandigheden. Bijvoorbeeld: een andere achtergrond als de zon schijnt, of juist als het regent. We voegen dus externe data toe – in dit geval over het weer – om de advertentie op een dynamische manier relevanter te maken voor de consument.

Met automated ads kun je niet alleen de visuals en content aan omstandigheden aanpassen, maar je kunt de ads ook targeten op basis van veranderende situaties. Zo bood één van onze klanten gratis ruitenwissers aan bij een APK. Deze advertentie hebben we alleen getoond op locaties waar het regende. Ook in de voetballerij wordt social steeds vaker ingezet. Je kunt tot op één minuut voor de wedstrijd geautomatiseerd wedstrijdinformatie delen.

Een andere truc die we hebben toegepast, is het ‘hacken’ van Google Trends. Daarmee target je bijvoorbeeld advertenties voor tissues en zakdoekjes op regio’s waarin meer gegoogled wordt op trefwoorden als ‘griep’ of  verkoudheid’. Ben je benieuwd hoe dit werkt? Kijk hier een filmpje: het geeft meteen een goed beeld van hoe Smartly precies werkt.

De eerste bevindingen

Dat dynamic ads goed werken en kostenefficiënt zijn, weten we inmiddels wel zeker. Ook al zitten we nog in de experimentele fase, tot nu toe boeken we erg goede resultaten met dynamic social performance marketing. Zo is bij een retargetingcampagne voor één van onze klanten (die we helaas niet bij naam mogen noemen) de cost per sales met meer dan 50 procent gedaald. De campagne presteert zelfs beter dan non-branded search, en dat hadden ook wij niet zien aankomen.

Het begin van een nieuw tijdperk

De ontwikkelingen staan bovendien niet stil. Het is al mogelijk om ook andere advertenties dan de carrousel dynamisch in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een dynamische link-, collection- en sinds kort ook canvas-advertentie. Met name de komst van de dynamic Canvas is een enorm interessante ontwikkeling, dit doordat de Canvas veel meer ruimte en mogelijkheden biedt om op een creatieve manier in te vullen.

De volgende stap is het focussen op het dynamischer en persoonlijker maken van advertenties voor de consument. Binnen display advertising is het al mogelijk om dynamisch uitingen te ontwikkelen met bijvoorbeeld een sneaker of auto die een gebruiker helemaal zelf heeft geconfigureerd op de site. Die ad is volledig gepersonaliseerd: hij bevat de precies de kleuren, details en opties die de bezoeker heeft geselecteerd. We werken momenteel aan een integratie van Smartly met onze displaycampagnes om dit ook op Facebook en Instagram mogelijk te maken. En wie weet wat er nog volgt! Dit is slechts het begin van een nieuw tijdperk, de mogelijkheden zijn eindeloos.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment