Inspelen op Voice Search? Begin vandaag

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 16 mei 2017 in nieuws

“Moet ik al gaan inspelen op spraakgestuurde zoekopdrachten en zo ja, hoe kan ik dat doen?”. We geven je in dit artikel graag een update rondom de Voice Search ontwikkelingen. Hoewel er steeds vaker wordt geschreven over deze nieuwe manier van zoeken, ondernemen nog maar weinig bedrijven actie. Doorloop het stappenplan en kom erachter of je websitebezoekers gebruik maken van gesproken zoekopdrachten. Hoe sneller je inspeelt op de verkregen inzichten, hoe grotere stappen je maakt.  

Voice search is het opvragen van informatie via een smartphone, waarbij de zoekopdracht wordt ingesproken in plaats van getypt. Door de continue ontwikkeling van Artificial Intelligence, zijn zoekmachines beter in staat om zoekopdrachten in de juiste context te plaatsen en worden antwoorden relevanter voor de gebruiker. Met een toekomst waarin digitale assistenten (zoals Google assistent die het Google Home device aandrijft) steeds belangrijker worden, moeten we rekening houden met PASO. Met wat? Met Personal Assistant Search Optimization.

Voice Search ontwikkelingen binnen Nederland

Ligt er met Voice Search een tweede mobiele revolutie op de loer? Het is al langer bekend dat 20 procent van alle zoekopdrachten binnen de VS spraakgestuurd is. Je zal begrijpen dat Voice Search met name gebruikt wordt wanneer mensen onderweg zijn en de handen in gebruik hebben (het besturen van een auto) of wanneer het typen lastig is (op een mobiele telefoon). Hoewel oudere generaties de gewoonte hebben om te typen, hoeven jongere generaties niet eens meer hun best te doen om Voice Search te adopteren. Zij zijn beland in een tijdperk waarin mobiele applicaties Voice promoten en dit als normaal wordt beschouwd in het straatbeeld.

Daarom wordt verwacht dat in 2020 zelfs de helft van alle zoekopdrachten gesproken of op afbeelding gebaseerd zal zijn. Door content te creëren die digitale assistenten kunnen gebruiken om vragen van de Voice gebruikers te beantwoorden, speel je in op de Voice Search revolutie. Hoe sneller je handelt, hoe meer je uitloopt op de concurrentie.

Hoewel het nog niet is onderbouwd met data, schat Google dat reeds zes procent van de Nederlandse zoekopdrachten spraakgestuurd is. Dus ga maar na: hoeveel van jouw bezoekers maken al gebruik van Voice Search?

Hoe herken ik een spraakgestuurde zoekopdracht?

Je herkent een spraakgestuurde zoekopdracht aan verschillende kenmerken. Volgens onderzoek van Moz zijn er in de basis vijf verschillen tussen tekst en spraakgestuurde opdrachten. Voice Search bevat langere zoekopdrachten (1) en natuurlijker taalgebruik (2). Dit zorgt voor meer vragende zoekopdrachten (3), wat de intentie van de zoekopdracht duidelijker maakt (4). Tenslotte zijn Voice resultaten vaker lokaal gebaseerd (5), waardoor er meer ‘quick answers’ en ‘quick actions’ worden getriggerd.

Maar wat betekent dit voor je? Om in te spelen op Voice Search, moet je eerst de spraakgestuurde zoekopdrachten van je bezoekers inzichtelijk hebben.

Hoe maak ik spraakgestuurde zoekopdrachten inzichtelijk?

Spraakgestuurde zoekopdrachten maak je inzichtelijk door gebruik te maken van de bovenstaande kenmerken. Tot op heden maakt Google namelijk nog geen onderscheid tussen tekst en spraakgestuurde zoekopdrachten binnen een zoektermenrapport. Om erachter te komen of je bezoekers al gebruik maken van Voice Search, kan je een inschatting maken van de spraakgestuurde zoekopdrachten op basis van de eerder genoemde kenmerken. Hoe je dit doet? Wij hebben het stappenplan Voice Search Insights voor je gemaakt.

Stappenplan: Voice Search Insights

  1. Download een Search Query Report (SQR) vanuit een Webmaster Tool, zoals Search Console. Via Super Metrics kan je op een snelle manier de top-5000 organische zoektermen voor je website exporteren naar Google Sheets.
  2. Wanneer je de voorkeur hebt om in Excel te werken, kan je de resultaten plakken in Excel en vanuit daar verder werken. In dit stappenplan gebruiken wij Google Sheets.
  3. Zorg dat je de zoektermen en impressies in Google Sheets hebt staan, aangevuld met kolommen naar eigen wens.
  4. Voeg een extra kolom toe en plaats hierin het aantal woorden waaruit de zoekterm bestaat. Je kan hiervoor de volgende formule gebruiken:Afbeelding 1. Formule voor ‘aantal woorden’
  5. Filter op lengte van de zoekterm, waardoor je de zoekopdrachten met (bijvoorbeeld) minimaal vijf zoekwoorden overhoudt.
  6. Nadat je hebt gefilterd op een minimaal aantal woorden, selecteer je enkel de zoekopdrachten die er natuurlijk geformuleerd uitzien. Een voorbeeld van één van onze partners, ziet er als volgt uit:

    Afbeelding 2. Voorbeelden van spraakgestuurde zoekopdrachten

Natuurlijk moeten we met deze aanpak een slag om de arm houden. Maar totdat Google daadwerkelijke spraakgestuurde zoektermen inzichtelijk maakt, is het een goed begin. Hoe nu verder?

SEO ontmoet PASO

Nu je een inschatting hebt van relevante spraakgestuurde zoekopdrachten, kan je aan de slag. Verwerk concrete actiepunten in je SEO strategie. Hierbij is het belangrijk dat je begrijpt wat PASO inhoudt.

Wanneer je bezoeker gebruikmaakt van een digitale assistent, zullen vraag en antwoord elkaar direct en logisch opvolgen. Je moet je voorstellen dat je bezoeker een interactief gesprek voert door middel van haar smartphone. Dit wordt ook wel conversational search genoemd.

Het is daarom belangrijk dat de websitecontent zo natuurlijk mogelijk is geschreven. Verwerk de Voice Search Insights (die je hebt gevonden dankzij het doorlopen van het stappenplan) in je content en geef zo natuurlijk mogelijk antwoord op deze zoekvragen. De digitale assistenten herkennen deze vraag-antwoord constructie, waardoor je de kans vergroot dat je content als antwoord wordt gebruikt.

Daarnaast blijken digitale assistenten vaak featured snippets te gebruiken als informatiebron. Deze snippets zijn uitgelichte antwoorden op zoekvragen binnen Google, die vaak met ‘wat’ of ‘hoe’ beginnen. Ze verschijnen in een box boven de eerste organische positie en worden daarom ook wel de ‘nul-positie’ genoemd.

Afbeelding 3. Voorbeeld van een featured snippet

Hoe kan je content optimaliseren om als featured snippet weergegeven te worden in de SERP? Maak zoveel mogelijk gebruik van de eerder genoemde vraag-antwoord constructie. Verwerk de exacte zoekvraag bij voorkeur in een header (h1 of h2) en geef hieronder direct antwoord op de vraag. Een andere manier is om een kennisbank te starten binnen hetzelfde domein, waardoor je aan Google laat zien dat je een autoriteit bent binnen deze niche. Maak ook hier gebruik van de vraag-antwoord constructie, en profiteer tegelijkertijd van unieke en relevante content.

Tenslotte zijn de Voice Search resultaten vaker lokaal gebaseerd, waardoor we je adviseren om de microdata op orde te hebben. Voorbeelden van microdata zijn je adres, telefoonnummer en openingstijden. Zorg dat de broncode van je webpagina is voorzien van voldoende microdata, zodat Google (en de digitale assistent) je weet te vinden wanneer er in de omgeving naar je product of dienstverlening wordt gezocht.

Let the Voice battle begin

Maak de spraakgestuurde zoektermen van je bezoekers inzichtelijk door bovenstaand stappenplan te doorlopen. Gebruik deze resultaten om vandaag nog Voice-proof content te creëren. Pas je SEO strategie hierop aan en sla je slag door vroeg te beginnen met PASO. ‘OK Google, let the Voice battle begin!’

*) Dit blog is mede tot stand gekomen met Diantha van Surksum.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment