ACM wil meer transparantie bij online beoordelingen

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 11 Mei 2017 in nieuws

Toezichthouder ACM wil meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online beoordelingen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in haar marktverkenning weliswaar geen aanwijzingen gevonden dat er bij online beoordelingen op dit moment zaken structureel mis gaan, maar wil de komende tijd  consumenten beter informeren.

Reviews worden een steeds belangrijker marketinginstrument voor bedrijven. Met online beoordelingen komen bedrijven hoger in de zoekresultaten op internet. Met de extra informatie in de reviews kunnen zij ook meer klanten trekken. Bedrijven schakelen ook steeds vaker consumenten in om tegen een beloning reviews te schrijven. Deze reviews zijn in feite reclame. Dat is toegestaan, maar moet wel herkenbaar zijn.

ACM ziet nu geen aanleiding om handhavend op te treden. Wel heeft men gesproken met vier grote reviewwebsites. Deze sites publiceren reviews over producten, diensten of bedrijven. Dit heeft inmiddels tot verbeteringen geleid op het gebied van transparantie, aldus de toezichthouder.

ACM organiseert morgen van 13:00 tot 14:00 uur een live chat voor bedrijven over online reviews. Om daar aan deel te nemen stuur je via Skype een contactverzoek aan info@acm.nl.

Uitkomsten consumentenonderzoek online reviews

Consumenten maken in grote mate gebruik van online beoordelingen.
Consumenten reviews worden vooral gebruikt in het keuzeproces bij elektronica, hotels en restaurants.
Consumenten baseren zich niet alleen baseren op online reviews om zich een beeld te vormen.
Consumenten zijn kritisch bij het gebruik van online reviews en zijn zich ervan bewust dat reviews subjectief of nep kunnen zijn.
Consumenten vertrouwen erop dat reviewwebsites onjuiste of onechte reviews verwijderen.

Aanbevelingen ACM

Informeer consumenten over de manier waarop reviews worden verzameld en weergegeven.
Behandel positieve en negatieve reviews zoveel mogelijk gelijk.
Plaats reviews zo snel mogelijk, in ieder geval op publicatiedatum en niet op schrijfdatum. Als de beorrdeling die eerder is geschreven later wordt gepubliceerd met de schrijfdatum komt hij niet bovenaan en is daarmee slecht vindbaar.
Wees transparant over het verhaal achter de review, zoals ‘reviewers mochten het product gratis testen’, ‘de reviewer heeft een beloning ontvangen voor het schrijven van de review’, ‘de review is aangepast na contact met het bedrijf’ etc.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment