Hoe maak je de perfecte appbriefing (RFP)?

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 08 mei 2017 in nieuws

Het idee is geboren. Je hebt een shortlist van mogelijke appontwikkelaars gemaakt en je kunt niet wachten tot je appidee tot leven komt en in de appstores staat. Maar hoe breng je dit idee nu goed over aan je shortlist van appontwikkelaars?

Daarvoor is een goede appbriefing of ook wel Request For Proposal (RFP) onmisbaar. Dit document hoeft niet langer te zijn dan twee A4-tjes en kost je maximaal twee uur van je tijd. Maar het zorgt er wel voor dat vanaf het allereerste moment de neuzen de juiste kant op staan en het voorkomt dat de app voorstellen alle kanten op vliegen behalve de goede.

De tijdsinvestering die je doet zul je ook terug zien in een scherpere prijsstelling. Hoe meer zekerheid jouw appontwikkelaar namelijk heeft, des te beter deze een opdracht kan inschatten. De twaalf belangrijkste ingrediënten voor een professionele appbriefing zullen we hierna daarom kort bespreken.

1. Organisatie

Introduceer jezelf en het bedrijf waarvoor je voor werkt. Een globale bedrijfsomschrijving en link naar de website volstaat meestal. Vergeet niet om je volledige contactgegevens te vermelden, want een goede appontwikkelaar vraagt door om de details van je appbriefing beter te begrijpen. Als de afzender van een appbriefing daarentegen moeilijk te vinden is of als deze vanuit een privé persoon komt, zullen weinig ontwikkelaars energie in de offerte-aanvraag steken. De ontwikkelaar die contact met je opneemt voor vragen heeft natuurlijk een streepje voor. Want die probeert je briefing nog beter te begrijpen.

2. Achtergrond

Beschrijf hoe het idee voor een eigen app is geboren en waarom dit traject relevant is voor de organisatie. Hoe lang speelt het al en wat is er allemaal aan vooraf gegaan? Voor de beeldvorming is het voor een appontwikkelaar ook goed om te weten in welke fase het project zich nu bevindt. Is het slechts een eerste idee, is het concept verder uitgewerkt, zijn er al wat schetsen gemaakt of is er wellicht zelfs een definitief design?

3. Concept

Kun je in één alinea het concept of idee dat jullie hebben omschrijven? Welk probleem los je op en waarom is dat relevant voor de gebruiker? Probeer het concept van de app samen te vatten in een krachtige ‘elevator pitch’ die je ook zou kunnen gebruiken als je iemand wil overtuigen om de app te downloaden. Beeld je daarbij maar in dat je de daadwerkelijke introductie tekst van jouw app voor de appstores al aan het schrijven bent. Hou het zo eenvoudig mogelijk, zodat iedereen het kan begrijpen.

4. Doelgroep

Wie is de beoogde gebruiker van de app? Consumenten, zakelijke gebruikers of wellicht zelfs bestaande klanten? Kun je schetsen hoe een stereotype gebruiker er uit ziet qua achtergrond kenmerken zoals geslacht, leeftijd of opleidingsniveau? Des te scherper je je doelgroep voor ogen hebt, des te beter een appontwikkelaar de app af kan stemmen op deze doelgroep.

5. Doelstelling

Wat hoop je te bereiken met de introductie van deze app? Heb je wellicht al kwantitatieve doelstellingen zoals downloads, gebruikers of omzet in gedachten? Of is dat geen doel op zich, maar wil je vooral je interne processen efficiënter maken of service verlenen aan bestaande klanten? Formuleer wanneer de app volgens jou succesvol is. Het zou helemaal fantastisch zijn als je een aantal Key Performance Indicators (KPI’s) kunt benoemen die je app binnen één jaar zou moeten halen.

6. Businessmodel

Een goede app vereist een investering van minimaal 10.000 euro, maar kan aanzienlijk duurder uitvallen afhankelijk van de eisen en wensen. Heb je al nagedacht hoe je deze investering terug kunt verdienen? Heb je een direct business model voor ogen zoals een betaalde app, advertenties, abonnementen of in-app aankopen? Of ga je voor een indirecte opbrengst in de vorm van productverkopen of een efficiënter bedrijfsproces? Reken uit bij welke aantallen jouw app break-even draait. Is dit een realistische doelstelling of moet je wellicht wat kleiner beginnen?

7. Concurrentie

Er zijn miljoenen apps beschikbaar in de appstores. Heb je al onderzoek gedaan naar vergelijkbare apps en waarom ze wel of juist niet succesvol zijn? Wat zou je hieraan nog toe kunnen voegen of kun je doen om je te onderscheiden in deze overvolle markt?

Een lijst van vergelijkbare apps uit hetzelfde marktsegment helpt je appontwikkelaar in zijn beeldvorming. Dan heb je bovendien ook de mogelijkheid om het concept te toetsen aan de realiteit. Want de kans is nihil dat je met een beperkt budget een Facebook-, Whatsapp- of Instagramkiller neerzet.

8. Opdracht

Welk deel van de appopdracht wil je uitbesteden en welk deel wil je eventueel zelf uitvoeren? Gaat het om een fullservice opdracht waarbij het totaaltraject van concept tot en met lancering in de appstores wordt uitbesteed? Of gaat het alleen om de ontwikkeling en verzorgen andere partijen het design en/of de app-promotie? Schep een kader voor de toekomstige dienstverlening die je verwacht van je app ontwikkelaar.

9. Product

Omschrijf het minimale app-product dat jij voor ogen hebt in de eerste versie. Het helpt daarbij om de belangrijkste vijf tot tien features op te sommen. Denk in termen van een ‘minimal viable product’. Wat heb je minimaal nodig om succesvol te zijn en wat zou je in een latere fase kunnen introduceren? Het Moscow model kan helpen om de juiste prioriteiten te stellen.

Naast de benodigde features is het ook belangrijk om te weten welke smartphone-integraties je app dient te hebben. Denk daarbij aan zaken zoals camera, GPS, notificaties of één van de vele andere sensoren die een moderne smartphone aan boord heeft.

10. Platform

Ga je voor een Android app, iOS app of wil je aanwezig zijn op beide platformen? Wellicht zijn andere, kleinere platformen ook nog belangrijk? Met Android en iOS ondersteuning bestrijk je al een groot deel van de markt omdat deze het hoogste smartphone marktaandeel hebben. Je investering zal lager zijn als je minder platformen ondersteunt. Voor een consumentenapp kun je eigenlijk niet meer om ondersteuning van zowel Android als iOS heen. Maar voor B2B-apps en specifieke toepassingen kun je wellicht voor één platform kiezen. 

Ga je voor een native app, crossplatform oplossing of een webapp?  Maak je de app alleen beschikbaar voor smartphones of ook voor tablets en zelfs smartwatches? Vind je het belangrijk om ook oudere devices (= duurder) te ondersteunen of investeer je in de toekomst en ondersteun je alleen moderne devices?

Allemaal belangrijke keuzes die een behoorlijke impact op de prijs van je app-project zullen hebben. Product en platform samen zijn namelijk het meest bepalend voor het benodigde budget van je apptraject.

11. Planning

Welke deadline heb je voor ogen en hoe is deze tot stand gekomen? Heb je voldoende marge ingebouwd om eventuele tegenvallers in het ontwikkeltraject op te vangen? Denk goed na over de periode waarin je de introductie van een app plant. Plan daarbij bijvoorbeeld om vakantieperiodes heen en realiseer je dat niet iedere app ontwikkelaar direct kan starten met jouw opdracht. De doorlooptijd van een gemiddeld app traject is al snel enkele weken tot maanden.

12. Budget

Het onderdeel waar iedere app opdrachtgever het meest geheimzinnig over doet. En dat is niet altijd slim. Natuurlijk hoef je niet direct in je portemonnee te laten kijken, maar het geven van een budgetindicatie helpt wel om serieus genomen te worden.

Nagenoeg iedere appontwikkelaar krijgt dagelijks verzoeken voor app offertes. Daar zitten veel aanvragen tussen die absoluut niet realistisch zijn qua balans tussen prijs, kwaliteit en snelheid. Dat blijft de gouden driehoek waar zowel opdrachtgever als app ontwikkelaar zich bewust van moeten zijn.

Je hebt zelf vaak al een minimaal en maximaal budget in gedachten. Door daar wél open over te zijn, zul je zien dat je veel serieuzer genomen wordt. Iedere appontwikkelaar zal veel meer tijd steken in zijn offerte om jou als nieuwe klant te winnen. En het biedt je nog altijd de mogelijkheid tot onderhandelen en het selecteren van de app ontwikkelaar die het best past bij jouw app briefing!

Tot slot

Een goed geschreven appbriefing zal zichzelf direct terugverdienen. Investeer die twee uur en dwing jezelf om al die gedachten op papier te zetten. Je toekomstige appontwikkelaar ziet dat je serieus hebt nagedacht en zal er alles aan doen om je te overtuigen om die mooie opdracht binnen te slepen. Je zult daarnaast zien dat je een goede basis legt voor een succesvolle samenwerking.

Daarentegen zal een globaal, onvolledig of onduidelijk verzoek tot een app offerte onder op de stapel van prioriteiten verdwijnen. Of je krijgt een onduidelijk verhaal terug waarbij de offertes letterlijk variëren tussen de 10.000 en 100.000 euro. Wat dat betreft geldt de aloude IT regel ‘garbage in = garbage out’.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Shareforce.eu.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment