Social media: zenden, zenden, niet luisteren

Geen reacties
Posted 08 mei 2017 in nieuws

Social media zijn verworden tot commerciële kanalen waar vooral wordt gezonden. De interactie is aan het verdwijnen, zegt Roos van Vugt van Merkwerken tijdens The Social Conference 2017. Shedding the social tag, noemt zij die ontwikkeling.

Van Vugt mist steeds vaker de echte sociale component op social platforms. “Shedding the social tag betekent dat het sociale aspect wegvloeit. Het is veel commerciëler geworden, er is een push vanuit de organisaties en merken maar natuurlijk ook vanuit de platforms zelf. Ze duiken zo hard op de adverteerders en zijn zo druk bezig met via het algoritme het gewone contact tussen jou en mij niet meer zichtbaar te maken, dat ik me af en toe weleens achter de oren krab en me afvraag wat het bestaansrecht nog is.

“Je ziet gewoon dat mensen hierdoor social media de rug toekeren. We zitten in een vicieuze cirkel en moeten weer terug naar de oorsprong van social media. Waarom zijn die platforms ontstaan? Om de gesprekken tussen jou en mij mogelijk te maken. Dat gegeven moeten we koesteren en goed neerzetten.”

De oplossing ligt volgens Van Vugt binnen de organisatie zelf. “Laat de medewerkers ook de boodschap uitdragen in plaats van alleen maar advertenties in te kopen vanaf de bedrijfsaccount. Die optelsom kan voor een organisatie best veel betekenen.”

Paradoxaal genoeg ondermijnen social media hun oorspronkelijke doel, namelijk een platform bieden voor interactie tussen mensen. “Ja, de algoritmes – ik kan helaas niet aan de knoppen draaien maar er zijn wel ‘trucjes’ voor om te zorgen dat je zichtbaar bent en blijft. En het gaat om het contact, om netwerken. Dat vind ik nog steeds een groot goed.”

Van Vugt stelt dat bedrijven zich menselijker moeten gedragen op social media. “Ik ga nog altijd uit van een-op-een contact en daadwerkelijk mensen complimenteren en waarderen voor hetgeen ze op social posten, dus het luisteren en laten zien dat je het hebt gezien. Ik denk dat dat echt social is of kan zijn. Bedrijven moeten hetzelfde doen. Ik loop bij een grote retailketen rond en daar zie je dat de CEO zijn duim omhoogsteekt als iemand vanuit zijn bedrijf iets post of deelt op LinkedIn. Mensen waarderen dat oprecht. Natuurlijk, het is een klein gebaar maar het kan een grote uitwerking hebben.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment