Micromomenten voor hoteliers: de vier sleutelmomenten volgens Google

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 21 Apr 2017 in nieuws

Micromomenten zijn ook voor hotelmarketeers de sleutel tot conversie. Hoe dominanter mobiel wordt in het zoekproces, des te groter de rol van micromomenten in de boekingsstrategie van het hotel.

Instant inspiratie en impulsieve beslissingen op smartphones leiden gasten diep in de travel funnel. En ook al wordt de uiteindelijke boeking meestal op laptop of desktop gemaakt, hotels hebben de kans om een grote indruk te maken op reizigers in de onderzoeksfase.

Google is zoals bekend volledig overtuigd van het belang van micromomenten en heeft hier diepgaande analyses naar gedaan in verschillende industrieën. Recent heeft de zoekgigant een nieuwe gids gepubliceerd waarin wordt onthuld hoe Australische reizigers hun reizen plannen en wat hotels kunnen doen om deze gasten op de micromomenten te ‘vangen’. Inzichten die uiteraard ook in andere landen toepasbaar zijn.

Google definieert vier sleutelmomenten in het mobiele gedrag van de consument en geeft aan wat hotels kunnen doen om dan zichtbaar te zijn.

 1. Ik-wil-weg-momenten

In Australië is mobiel goed voor 38 procent van het verkeer naar reissites. Voor 60 procent van de consumenten is hun vakantiereis de grootste uitgave van het jaar. Toch heeft een op de drie niet een specifieke bestemming in gedachten als zij nadenken over de vakantie. Zij gaan eerst locaties verkennen en gebruiken daarbij aanbevelingen van vrienden.

Tactiek voor hoteliers:
Hotels moeten aanwezig zijn als de behoefte aan inspiratie ontstaat. Kijk of je hotel naar boven komt bij het invoeren van veel voorkomende zoekopdrachten en optimaliseer de SEO op basis van de uitkomsten. Met name millennials vinden naar eigen zeggen nieuwe reismerken als ze op hun smartphone op zoek gaan naar reisinspiratie.

 2. Maak-een-plan-momenten

Zodra een plan vorm begint te krijgen gaan reizigers op zoek naar informatie over prijzen, hotelrecensies en –foto’s, vluchtduur en de activiteiten die je kunt doen op een bestemming. Bijna zeven op de tien reizigers maken zich zorgen dat ze niet de beste prijs vinden en twijfelen over hun keuzes. Toch zegt 85 procent dat informatie die ze via hun smartphone hebben gevonden helpt bij de besluitvorming.

Tactiek voor hoteliers:
Wees niet zuinig met de informatie die je laat zien op mobiel. Het moet niet te ingewikkeld worden maar je wilt ook genoeg gegevens tonen om ervoor te zorgen dat consumenten niet naar een concurrent gaan. Maak gebruik van de kracht van foto’s.

 3. Boek-nu-momenten

Dit is het moment waarop reizigers terughoudend zijn in het gebruik van mobiele apparaten. Slechts 23 procent denkt dat ze dezelfde informatie op hun smartphone kunnen vinden als op laptop of desktop. Bovendien zegt 54 procent van de vrijetijdsreizigers en 69 procent van de zakenreizigers dat mobiele functionaliteiten tekortschieten, wat de reden is dat ze liever op een ander apparaat boeken.

Tactiek voor hoteliers:
Neem de reserves van gasten weg door mobiele boekingen kosteloos te laten annuleren. Daarnaast moet het mobiele boekingsproces zo min mogelijk stappen omvatten en het moet gemakkelijk zijn voor gasten om contact met je op te nemen, bijvoorbeeld door een click-to-call link of button.

 4. Eropuit-momenten

Als de reis eenmaal is begonnen gebruiken reizigers hun mobiele apparaten des te meer. Zo’n 85 procent besluit welke activiteiten ze gaan ondernemen nadat ze op de bestemming zijn gearriveerd en bijna negen op de tien verwacht hierover relevante informatie te ontvangen van de reisorganisatie of het hotel. Ze willen weten wat de weersvoorspelling is, hoe het openbaar vervoer in elkaar steekt, valutakoersen, actuele verkeersinformatie en ander relevant nieuws.

Tactiek voor hoteliers:
Twee derde van de reizigers zegt meer loyaliteit te voelen voor een merk dat nuttige informatie verstrekt tijdens de reis. Het is dus een goed idee om gasten tips te geven over wat er te doen is op de bestemming, welke restaurants aan te bevelen zijn, enzovoorts. Door deze en bovenstaande tactieken toe te passen en reizigers van dienst te zijn gedurende de hele customer journey vergemakkelijk je het boekingsproces en creëer je loyaliteit richting je hotel.

Deze blog is ook gepubliceerd op SiteMinder.com.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment