Nieuwe adblockertechnologie schrik voor uitgevers

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 21 Apr 2017 in nieuws

Een nieuwe adblocktechnologie van de Princeton Universiteit belooft weinig goeds voor uitgevers: de Perceptual Ad Blocker leest geen HTML, maar herkent patronen.

De Perceptual Ad Blocker analyseert visuele elementen van een webpagina. Daarbij maakt het gebruik van optische karakterherkenning, detectie van woorden die vaak voorkomen in advertenties en ‘kliksimulatoren’.

De software, ontwikkeld door Arvind Narayanan, Dillon Reisman, Jonathan Mayer en Grant Storey, sluit aan bij nieuwe regelgeving in de VS, die voorschrijft dat advertenties duidelijk herkenbaar moeten zijn. Normaal worden advertenties aangegeven door HTML-tags.

Op dit moment is er echter sprake van een kat-en-muis spel, waarbij nieuwe technieken adblockers toch weten te omzeilen. Het team heeft het algoritme uitgeprobeerd op vijftig van dergelijke sites.

De adblocker wordt momenteel getest als een extensie voor Googles browser Chrome, ook al is hij niet volledig functioneel.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment