‘Overwegend sluikreclame bij vloggers’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 20 Apr 2017 in nieuws

Driekwart van de populaire vlogs op YouTube bevat sluikreclame.  Dat concludeert het Commissariaat voor de Media, dat video’s van de twintig populairste YouTubers van Nederland heeft onderzocht.

In de meeste gevallen wordt niet duidelijk dat adverteerders voor die promotie hebben betaald, zegt het commissariaat tegen de NOS.

Het Commissariaat voor de Media wil de bewustwording van jongeren vergroten, maar is niet van plan om hard op te treden. Dat zou ‘ondoenlijk’ zijn.

Vorig jaar nog kondigde het Commissariaat voor de Media nieuwe regels aan voor vloggers. Sluikreclame in vlogs wordt voortaan verboden en voor kinderen tot twaalf jaar mag helemaal geen reclame worden gemaakt.

‘Het moet voor kijkers helder zijn wanneer iets reclame is en wanneer niet’, zei Madeleine de Cock Buning, voorzitter van het Commissariaat, toen tegen RTL. Plannen om boetes op te leggen lijken nu van de baan.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment