App-economie gegroeid: downloads, gebruik en omzet in de plus

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 20 Apr 2017 in nieuws

App-ontwikkelaars zouden het moeilijk hebben, is geregeld te horen. Consumenten zijn zo verknocht aan de apps die ze op dit moment gebruiken dat geen nieuw programmaatje nog wordt opgenomen in het dagelijks ritme. Maar wat zeggen de cijfers over afgelopen jaar?

De app-economie wordt nog altijd gekenmerkt door een ongekend harde groei, zegt App Annie. In een rapport waarmee het terugblikt op het vorige jaar zegt het bureau dat zowel het gebruik, het aantal downloads en de omzet uit apps is toegenomen.

De belangrijkste meeteenheid om het succes van de app-economie te meten is het appgebruik en – specifieker – de totale tijd die door gebruikers is besteed. De data over de Android-gebruikers, met uitzondering de Chinese, zijn het meest gedetailleerd: App Annie weet te melden dat er meer dan 900 miljard uur is besteed aan mobiele applicaties. Zo’n 150 miljard uur meer dan in 2015. In praktisch alle landen is de groei tussen de 20 en 25 procent geweest.

Aantal downloads uit appwinkels (2016)

De ontwikkeling van het aantal downloads is in 2016 hetzelfde geweest als in 2015. Meer dan 90 miljard apps – Android en iOS – zijn geïnstalleerd op een apparaat. Dat zijn er 13 miljard meer dan in het jaar daarvoor. Opvallend is dat de groei van iOS-apps sterker is. Die groei schrijft App Annie grotendeels toe aan China, 80 procent van de extra groei is veroorzaakt door de Chinezen.

Gezien het onverwachte succes van Pokemon Go ligt het voor de hand te denken dat mensen vooral spelletjes hebben toegevoegd aan hun telefoons. Toch valt het effect daarvan mee. Van die waargenomen groei is het grootste deel het resultaat van gewone downloads: in Apples App Store waren met name de categorieën Financiën, Reizen en Foto & Video populair. In de Google Play-winkel blijken apps in de secties Productiviteit, Tools en Social gewild. Volgens de onderzoekers is er zo’n verschil in interesse omdat Android veelgebruikt is in opkomende markten. Consumenten downloaden daar, meer dan hier, nog de basisapps.

Omzet uit apps (2016)

Ook wat betreft omzet mogen app-ontwikkelaars niet klagen. Die is afgelopen jaar met 40 procent toegenomen tot 35 miljard dollar. In de iOS App Store lag het groeipercentage zelfs nog iets hoger op 50 procent. Net als in andere jaren zijn het vooral de spelontwikkelaars die goed geld verdienden. Driekwart (App Store) tot 90 procent (Apple Play) van alle omzet is met gaming apps verdiend. Toch staan deze cijfers nog maar voor de helft van het verhaal. Want wanneer App Annie de omzet toevoegt die bij derden is gegenereerd, bijvoorbeeld uit reclames, dan komt het op een totaalbedrag van 89 miljard dollar uit.

‘Bricks-and-clicksretailers krijgen het moeilijk’

Een interessante categorie om uit te lichten is die van de retailbedrijven. Zowel het verkeer als de verkoop verplaatsen zich gestaag naar het mobiele kanaal. Hoe goed slagen de bedrijven erin om hiervoor apps in te zetten? App Annie maakt onderscheid tussen apps van traditionelere bedrijven (bricks-and-clicks) en hun digital-first concurrenten. Met name die laatste groep weet gebruikers beter aan zich te binden. De groei in het aantal maandelijkse app-sessies is sterker. Deze achterblijvende betrokkenheid gaat hoogstwaarschijnlijk bij de bricks-and-clicksbedrijven voor problemen zorgen, wordt er voorspeld. Traditionele retailers die beschikken over een appstrategie moeten blijven investeren om de app relevant te houden, zo luidt het advies.



Lees het volledige bericht op Emerce » Finance/accounting starting $19/question a$ click for resource 19 – a$ 38order now


Add Your Comment