Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2017

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 07 apr 2017 in nieuws

Vandaag verschijnt de twaalfde editie van Emerce 100, een speciale jaarlijkse uitgave van Emerce. Hierin publiceren we hoe beslissers, werkzaam op het gebied van online marketing, ICT en e-business, de prestaties van leveranciers van diensten in de e-business- en marketingbranche in het afgelopen jaar hebben beoordeeld.

Om een zo goed mogelijk beeld van de markt te kunnen schetsen, hebben we ook dit jaar het imago-onderzoek (uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction) verrijkt met andere relevante marktdata.

De Emerce 100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts 100 bedrijven. Dit jaar staat de teller op maar liefst 478, opnieuw een forse stijging ten opzichte van vorig jaar. Een van de oorzaken is het immer groeiend aantal specialismen en aanbieders in de e-businessmarkt, wat tevens vraagt om een meer uitgesplitste analyse. Hierdoor zijn sommige categorieën aangepast. Evenals voorgaande edities bestaat het onderzoek uit een viertal gebieden: Bureaus, E-business services, Media & Advertising en Software.

Het imago-onderzoek is gedaan op een 7-puntsschaal; het aantal sterren is daarmee maximaal zeven.


BUREAUS

 

Net als in de vorige editie hier tien bureaus, waarvan een van de nieuwkomers van vorig jaar ingewisseld is met een nieuwe binnenkomer: Yonego. Oogst haalt als enige 5 sterren, en wordt daarmee net als in 2015 als beste gewaardeerd. Naast Oogst is Traffic4U de enige die er een halve ster bij heeft ten opzichte van 2016.


Bureaus die hier vermeld staan, waren vorig jaar te vinden bij searchmarketingbureaus. Zeven nieuwe namen tegenover zes namen die we deze keer niet in het overzicht terugvinden. Nieuwkomer Nochii Online Marketing voert de lijst aan met 5,5 sterren. Prima scores ook voor Ematters, Pink Marketing, Oogst, Storm Digital, Searchresult en PauwR.


Dit is een nieuwe categorie, met een aantal namen die voor- heen bij fullservice- of internet- bureaus stonden. Netivity heeft goede rapportcijfers op alle fronten, wat resulteert in 5,5 sterren. De Nieuwe Zaak en MediaCT winnen een halve ster in vergelijking met 2016.


De e-mailmarketingbureaus behalen niet minder dan 4,5 sterren, waarbij RapidSugar, Oxyma en Add to Favorites een halve ster gestegen zijn. 100%EMAIL en DM Interface zijn nieuw in dit overzicht. 100%EMAIL kent de beste waarderingen voor kennis/ knowhow.


 

Zoals elk jaar zijn er verschuivingen van bureaus tussen groot, middel en klein, of naar e-commercebureaus of specialisten. Bij de grote bureaus tellen we daarom deze keer geen vijftien namen, maar twaalf. Osudio krijgt nu 5 sterren, net als Redhotminute (vorig jaar nog middelgroot met 4 sterren), TriMM Interactive Media en Conclusion Digital.


 

Bij de middelgrote bureaus zien we maar liefst vier maal 5,5 sterren: Magneds (vorig jaar 4,5), theFactor.e (vorig jaar 5), Burst (opnieuw 5,5) en Snake- ware (vorig jaar 5). Info.nl en Mangrove winnen allebei een halve ster ten opzichte van de vorige editie.


 

Bij de kleine bureaus slepen zowel Kaliber als Chunk 5,5 ster- ren in de wacht. Zicht Online houdt met 4,5 sterren vast aan hetzelfde aantal als vorig jaar.


 

Green Orange blijft de lijst aanvoeren, nu zelfs met 5,5 sterren. RLVNT en Born05 groeien naar 5 sterren. Guilty People is de enige nieuwkomer in dit overzicht. ACHTUNG! heeft net als vorig jaar 4,5 sterren, met opvallend goede waarderingen voor kennis/knowhow.


ICIT Solutions, vorig jaar te vinden bij internetsoftware met 4,5 sterren, krijgt als specialistisch internetbureau 5,5 sterren. Fabrique, edenspiekermann_ en Netmarketing UX voegen zich bij de gemiddeld scorende bureaus, terwijl Indivirtual nu bij de goed gewaardeerde bureaus staat. AdCalls en Entopic zijn nieuw in de lijst.


 

De mediabureaus worden allemaal redelijk tot gemiddeld gewaardeerd. Hier geen uitschieters. Vizeum en RLVNT zijn nieuw, Kobalt en Zenith Optimedia zijn weer terug in dit overzicht.


Deze keer negen bureaus, tegen zes van vorig jaar. Daarvan zijn er drie uit het overzicht verdwenen. Sharewire is terug in de lijst. Onder de nieuwe namen bevinden zich de drie uitstekend gewaardeerde bureaus van 5,5 sterren: aFrogleap, Touchwonders en M2Mobi. Triple behoudt zijn 5 sterren, MOBGEN heeft er nu ook 5.


 

We are blossom heeft een ster ingeleverd en zijn koppositie overgegeven aan RauwCC, Social Inc., Blauw Gras, Your Social en Presenter, die alle 5 sterren hebben. Daarvan is Presenter een nieuwe naam in het overzicht, naast Yne, Spring Creek, Dorst&Lesser en SocialBrands.


Vorig jaar nog drie bureaus in dit overzicht, nu zijn dat er zeven. Abovo Media wordt op alle gebieden het best gewaardeerd, wat resulteert in 5,5 sterren (vorig jaar nog 4,5). Amnet en Bannerconnect kennen goede cijfers voor kennis/knowhow.


E-BUSINESS SERVICES

 

SparkOptimus is wederom aanvoerder met 5 sterren, met name vanwege waardering voor kennis/knowhow. Net als vorig jaar zien we bij de consultants twaalf namen in het overzicht, en opnieuw veelal 4,5 sterren. Dezelfde namen als vorig jaar, op één na: Online Dialogue is nieuw in de lijst.


5 sterren voor Paazl en Post- NL. Paazl is daarmee opnieuw goed gewaardeerd, PostNL doet het nu beter dan vorig jaar. Op kennis/knowhow krijgen ze allebei de beste cijfers. Parcel International is na twee jaar afwezigheid terug in de rankings met een keurig aantal van 4,5 sterren.


Dit jaar is het aantal 5-sterrenscoorders gehalveerd. KatoenNatie en CB continueren hun positie, Pondres voegt zich daarbij. CB wordt gewaardeerd vanwege kennis/knowhow en exibiliteit. Nieuw in het overzicht is XPO Logistics.


Nieuw in de lijst en direct met 5,5 sterren is Sentia (team Fox- trot). Intermax Cloudsourcing heeft ook 5,5 sterren en verbetert zichzelf daarmee met een hele ster ten opzichte van vorig jaar. Byte Internet behaalt ook een halve ster meer, net als Claranet Benelux, InterNLnet, ASP4all (Solvinity) en Argeweb.


Deze keer een nieuwe categorie, naast de mobiele providers. Met een aantal zelfde aanbie- ders. Best gewaardeerd wordt XS4ALL met 5 sterren, dat vorig jaar alleen vermeld stond als hosting-aanbieder (eveneens met 5 sterren). KPN en XS4ALL vallen op vanwege de waarderingen voor hun kennis/knowhow.


Was er vorig jaar slechts één keer sprake van 5 sterren, nu behalen drie aanbieders dat aantal: Microsoft, HP en IBM. Capgemini, Atos en Accenture verbeteren zich met een halve ster naar 4,5 sterren. De tien namen die uit het overzicht verdwenen, zijn vervangen door negen nieuwe.


Vorig jaar genoemd als Telecom, nu Mobile Providers. KPN en Vodafone krijgen allebei 5 sterren (vorig jaar 4,5) en scoren het meest op kennis/knowhow. Simyo is na een jaar afwezigheid terug in de lijst met een gemiddelde waardering. En Tele2 krijgt er een halve ster bij (4,5) ten opzichte van vorig jaar. Het overzicht bevat vijf namen die hier eerder nog niet stonden.


Vorig jaar nieuw, scoort How & Knower nu als beste: 5,5 sterren. Emerce Opleidingen en ISBW zijn deze keer nieuw in het overzicht en behalen respectievelijk 5 en 4,5 sterren. How & Knower valt op vanwege hoge waarderingen voor prijs/kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit.


Ditmaal is online payment opgesplitst in Payment methods en Payment service providers. iDEAL blijft het best gewaardeerd als betaalmethode, nu zelfs met  5,5 sterren. PayPal en MasterCard behouden hun 5 sterren.


De PSP’s behalen geen van alle meer dan 4,5 sterren, waarbij de waarderingen ten opzichte van vorig jaar meestal een halve punt minder is. Ingenico behaalt de beste waardering voor exibiliteit. Vier nieuwe namen in dit overzicht.


MEDIA & ADVERTISING

 

Hier zien we deze keer twaalf namen, tegenover tien in 2016. Hoogste aantal sterren haalt DoubleClick Bid Manager met de beste scores op kennis/ knowhow, prijs/kwaliteit en betrouwbaarheid. RadiumOne en MediaMath zijn iets gestegen in waardering. Nieuw in dit overzicht zijn Rubicon Project en Page-Ad.


Het lijstje met affiliate netwerken is gehalveerd. De best gewaarde nieuwkomer van vorig jaar komt niet meer in het overzicht voor. TradeTracker scoort het best op prijs/kwaliteit en betrouwbaarheid; Affiliprint juist op kennis/knowhow en flexibiliteit.


Alle acht broadcasters hebben hetzelfde aantal van 4,5 sterren. DutchView is nieuw in het overzicht; Radio Veronica is na afwezigheid in 2016 weer present.


Onder de uitgevers geen bijzondere uitschieters naar boven of beneden. Met negentien vermeldingen bijna net zoveel als vorig jaar. Mannenmedia, Bindinc. en Boomerang Media zijn nieuwe namen in het overzicht. FD Mediagroep heeft de beste waardering voor kennis/knowhow.


Vijf vermeldingen met een gemiddelde waardering, Massarius heeft als enige een halve ster meer. WebAds had vorig jaar te weinig stemmen voor een vermelding, maar is nu weer terug.


In deze voor 2017 nieuwe categorie vijf vermeldingen. SpotX dankt zijn 5 sterren met name aan zijn flexibiliteit, Widespace valt op vanwege waardering voor prijs/kwaliteit en betrouwbaar- heid. smartclip doet het op alle criteria goed.


Voor het eerst onderscheiden we dit jaar shoppingportals, met negen aanbieders. Deze worden allemaal goed tot redelijk goed gewaardeerd. Bij Google Shopping vindt men de kennis/ knowhow het best, Koopkeus.nl is het beste op zowel prijs/kwali- teit als betrouwbaarheid, en bij Kidstoday.nl prijst men de flexibiliteit.


Twee extra social platforms ten opzichte van vorig jaar: Medium en Tumblr. Ook deze keer worden alle sociale platformen op 4,5 of 5 sterren gewaardeerd, met nauwelijks wijzigingen in de scores.


Aanvoerder van de lijst van vorig jaar, Searchresult, moet het met een halve ster minder doen. Met 5,5 sterren opgevolgd door Fingerspitz en MediaBookers. Nieuw in de lijst met ook 5 sterren is Ve Interactive.


Tweakers.net is wederom het best gewaardeerd, terwijl ‘nieuwkomer’ van vorig jaar Google Shopping nu alleen nog als shopping portal terug te vinden is. Consumentenbond is eveneens uit het overzicht verdwenen. Besteproduct.nl is een nieuwe naam.


SOFTWARE

 

Google Analytics handhaaft de koppositie met 5,5 sterren. Visual Website Optimizer levert een halve ster in en voegt zich bij andere 5-sterrenhouders Hotjar en Piwik. Ook Optimizely, SiteSpect en Adobe Analytics hebben een halve ster minder dan vorig jaar. Oracle Maxymiser is de nieuwe naam in de lijst.


Dit keer onderscheiden we bij software ook een apart on- derdeel antivirusbedrijven. Twee daarvan stonden de vorige editie al bij internetsecurity: ESET en Kaspersky Lab, allebei met opnieuw 5 sterren. Daarnaast nog vier maal 5 sterren. F-Secure krijgt de meeste waardering voor kennis/knowhow.


IBM Digital Experience en Sitecore gaan allebei van 4,5 naar 5 sterren, EPiServer juist van 5 naar 4,5. Acquia en Smartsite zagen we nog niet eerder in dit overzicht. Adobe Experience Manager krijgt goede rapportcijfers voor kennis/knowhow, maar scoort lager op prijs/kwaliteit, wat resulteert in een gemiddeld aantal van 4,5 sterren.


Aan het lijstje van vorig jaar heeft zich één naam toegevoegd: CMS Made Simple. Magento vinden we deze keer terug bij e-commercesoftware open source. De waarderingen zijn gelijk aan die van vorig jaar, op die van Typo3 na, zij mogen een halve ster bijschrijven.




Opnieuw meer aanbieders in dit overzicht. Driemaal 5 sterren, waarbij MailChimp nieuw is. Ook Campaign Monitor, Oracle Responsys en Salesforce Marketing Cloud kwamen niet eerder in de lijst voor. Prijs/kwaliteit worden bij Campaign Monitor en MailChimp het best gewaardeerd.


Enkele aanbieders die vorig jaar bij Internetsecurity stonden, zijn nu naar Antivirus verhuisd, waaronder Kapersky Lab en ESET. Nagenoeg alleen maar goede scores: RSA Security is terug in de lijst met 5 sterren. McAfee, Sophos en Trend Micro wonnen allemaal een halve ster en hebben ook 5 sterren. IBM en EMC zijn nieuw in dit overzicht.


Met dertien aanbieders is het aantal groeiend. De exorbitant hoge score van Sharpspring vorig jaar is nu gematigder. Alle aanbieders doen het iets minder goed dit jaar, op Selligent na dat een halve ster wint. Vier nieuwe namen in de lijst, allen goed voor 4,5 sterren: IBM Marketing Cloud, Salesforce, Clang en SAS Marketing Automation.


In 2015 een nieuwe categorie, vorig jaar verdubbeld, en deze keer opnieuw een verdubbeling van de lijst. Buzzcapture levert een halve ster in, maar blijft lijstaanvoerder, samen met nieuwkomer Insided Media. Hootsuite en OBI4wan moeten het ook met een halve ster minder doen, terwijl Coosto en Media Injection gelijk blijven. THE NEXT AD, Social Brands, Fanbooster en Meltwater kwamen niet eerder in het overzicht voor.


Lees meer informatie over Emerce100 en de onderzoeksverantwoording. En download de Emerce100 nu in PDF. De Emerce100 is alleen in print verkrijgbaar als speciale uitgave bij de Emerce 157, deze is te verkrijgen bij een abonnement op het magazine of via de Emerce Store

Foto: Emerce (c)



Lees het volledige bericht op Emerce » On top collegepapers.co.uk/ of that, eliminating payday cash advances would mean many people would end up with no way to get help once in a while


Add Your Comment