Online in Nederland groter dan andere reclamevormen samen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 06 Apr 2017 in nieuws

Adverteerders geven in 2017 meer uit aan reclame op internet dan bij alle andere mediatypen bij elkaar opgeteld. Nieuwe cijfers van IAB Nederland laten zien dat internetreclame in 2016 met 11,6 procent groeide tot 1,7 miljard euro.

Dat blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor marketinginnovatie en digitaal adverteren. De resultaten daarvan worden vanochtend gepubliceerd.

De voorspelling voor het jaar 2017 laat zien dat online reclame in het nu lopende jaar groter wordt dan alle andere mediavormen bij elkaar.

Deloitte verwacht dat de uitgaven aan online reclame in 2017 met acht procent groeien, evenveel als in 2015. De grootste motoren achter de groei zijn uitgaven aan video en social.

Het Ad Spend-rapport laat behalve een algemeen beeld en wat voorspellingen ook zien hoe programmatic en mobiel zich op de adverteerdersmarkt ontwikkelen.

Mobiel is nu bijvoorbeeld goed voor 35 procent van alle uitgaven aan display (256 miljoen euro) en 42 procent van alle uitgaven aan videoreclame (48 miljoen euro). En, stellen de onderzoekers, de groei bij Search is grotendeels toe te wijzen aan uitgaven aan mobiele zoekreclame bij Google Shopping. Naar verwachting groeien de mobiele reclamebudgetten in 2017 met 42 procent.

Gekeken naar programmatic blijkt dat dat, ondanks de vele tamtam rondom het verschijnsel, ’slechts’ goed is voor eenderde van de uitgaven aan displayreclame. Bij grote uitgevers ligt dat percentage boven de helft, bij kleinere dus ver daaronder.

Een andere opmerkelijk gegeven is dat bedrijven een omzet van meer dan tien miljoen euro in 2016 slechts weinig meer aan online reclame uitgaven dan het jaar ervoor.

Nathalie La Verge, digital media-expert bij Deloitte: “De Online Ad Spend Study toont aan dat vooral gespecialiseerde spelers van de economische groei hebben geprofiteerd. We zien met name dat de spelers die vol inzetten op de verschuiving van non-digital media naar digital sterk groeien. De verschuiving van tv-budgetten naar online video was al eerder ingezet. In 2016 zien we ook dat radio en out-of-home meer mogelijkheden voor adverteerders bieden, met hoge verwachtingen voor 2017.”

Foto: Georgie Pauwels (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment