‘Uitstellen overstap op Magento 2 leidt tot uitdagingen in markt’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 30 mrt 2017 in nieuws

Hoewel Magento 2 al sinds het najaar van 2015 beschikbaar is, hebben veel enterprise-gebruikers zich tot nu toe nog niet gewaagd aan de overstap. Dat beeld bevestigen diverse experts. Te weinig ontwikkelaars, belangrijke koppelingen met derden die nog altijd missen: het zorgt voor heel wat uitdagingen.

Het beeld dat bedrijven zelf in beweging komen en overstappen van de eerste naar de tweede enterprise-editie klopt absoluut niet, zegt ook Mathijs Kok van het e-commercebedrijf Guapa. Kok verwacht dat “de hausse” dit jaar alsnog in gang gaat zetten. “En dat zal voor serieuze uitdagingen zorgen”, waarschuwt hij. “Het aantal manuren dat hiervoor nodig is, is aanzienlijk. Zoveel gespecialiseerde ontwikkelaars zijn er helemaal niet.”

‘Iedereen kijkt de kat uit de boom’

Uit gesprekken met andere experts blijkt dat zij er weliswaar iets genuanceerder over denken, maar ze onderschrijven dat het een uitdaging is om ontwikkelaars zover te krijgen zich te specialiseren in Magento 2. Kok baseert zijn voorspelling vooral op eigen ervaringen. “Magento 2 is echt een compleet nieuw systeem. Bij bureaus als de onze moet je mensen dus omscholen. We hebben hier ontwikkelaars gehad die Magento 1 beheersten, maar de overstap niet konden maken. De code en de structuur zijn complexer. Er is een bepaald denkniveau voor nodig.”

Dat dit juist nu voor een probleem gaat zorgen heeft er vooral mee te maken dat bedrijven heel lang de kat uit de boom hebben gekeken. Zo zijn er veel belangrijke ‘third parties’ die nog geen officiële extensies hebben uitgebracht. “PostNL is daar een voorbeeld van. Logistieke bedrijven, ERP’s, PIM’s: het grootste deel loopt achter. Ze werken eraan, maar zijn te laat begonnen als je het mij vraagt. Magento-gebruikers wachten op die koppelingen. Die bedrijven zelf voelen nog weinig urgentie omdat ze zeggen niet zoveel vraag te krijgen. Een kip-en-eiprobleem dus.”

Een ander veelgehoord argument tegen de overstap is de investering die ervoor nodig is. Die remt wellicht op korte termijn de bedrijfsgroei. Aan de andere kant: negeren de bedrijven Magento 2 dan worden ze op termijn mogelijk door concurrenten ingehaald. Vertegenwoordigers van Magento zelf zouden nu ook geregeld op de koffie gaan bij retailers om ze hiervan te overtuigen.

“Er komt een moment dat de stekker uit versie 1 wordt getrokken”, zegt Kok over de risico’s. “Mogelijk dat er vanuit de gebruikerscommunity initiatieven ontstaan om de versie overeind te houden, maar dat brengt altijd een zeker veiligheidsrisico met zich mee. Of Magento dan zelf door de knieën gaat en versie 1 in leven houdt? Ik verwacht dat niet.”

‘Nieuwe functies nog net op een a4 te benoemen’

Ondertussen gaat de ontwikkeling van Magento 2 Enterprise snel door. De verschillen met de gratis community-editie worden alleen maar groter, verwacht Kok. “Dit is een steeds belangrijker businessmodel voor Magento. De nieuwe functies en extra’s zijn nog net op één a4-tje te benoemen.”

Als het belangrijkste verschil met de eerste editie noemt hij het nieuwe staging- en previewgedeelte. De merchant kan zijn marketingagenda plannen en de website in de toekomst bekijken. Beeld, content en volledige prijsstructuren passen zich dan aan. Ook de klantsegmentatie en personalisatie zijn welkome toevoegingen. “Het klantenbestand is op te delen in segmenten. De content is op die segmenten aan te passen.”

Ingrijpender nog zijn de vernieuwingen die in het verschiet liggen. Voor iedere Enterprise-gebruiker komt er een gratis B2B-module aan. Hoewel die al eerder werd verwacht, staat de livegang gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar. “Als je naar de e-commerce kijkt is de groei in de B2B-wereld het grootst. Veel bedrijven lopen echter nog hopeloos achter. Dit biedt veel mogelijkheden: rollen en rechten, beheer van offertes, bestellijsten en uitgebreide warehousing. Normaal is er met één voorraad te werken, nu zijn alle voorraadlocaties te koppelen.”

Toekomst: contentmanagement en Business Intelligence

Kok heeft ook hoge verwachtingen van de eerdere bedrijfsovernames van Bluefoot CMS en RJMetrics. “Een heikel punt aan het huidige Magento is het gebrek aan gebruiksvriendelijke contentmanagement. Voorheen werd Magento bij grotere enterprises vaak gecombineerd met Drupal, door de overname van het Bluefoot CMS wordt het beheer en de opbouw van pagina’s stukken makkelijker.”

Met RJMetrics wil Magento zich ontwikkelen op het vlak van Business Intelligence. Daarbij valt te denken aan de combinatie van de gebruikelijke webanalytics met zaken als de voorraadstatus en -waarde. “Daarmee schuift Magento richting ERP: slimme keuzes maken op basis van beschikbare data.” Beide integraties worden in het eerste halfjaar van 2017 verwacht.

Besluit een bedrijf toch de nodige stappen te zetten dan is Koks advies zo vroeg mogelijk met adviseurs om tafel te gaan. Bespreek wat de toekomstplannen zijn en wat er “vanuit de business” belangrijk wordt. Dragen de functies die je van plan bent te bouwen bij aan die toekomstige doelen? “Vanuit daar bepaal je hoe je de eerste ontwikkelsprints aanvliegt.” Zorg er vooral voor dat het schaalbaar blijft. “Magento is daar juist voor geschikt omdat je alle code kunt inkijken en uitbreiden. Je past niet aan, maar voegt toe. Magento 2 is met het idee van die schaalbaarheid ontwikkeld. Zo is er altijd ruimte voor personalisatie en maatwerk in je eigen e-commerceplatform en kan het platform meegroeien met het bedrijf.”



Lees het volledige bericht op Emerce » Twitterrific makes it easy to see current trends on twitter by listing them along the left-hand side of influential hyperlink the screen as well, and searching twitter is a breeze


Add Your Comment