RTL verwacht veel van persoonlijke(r) tv-reclame

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 29 mrt 2017 in nieuws

De tv-exploitant van RTL in Duitsland, IP Deutschland, denkt dat ‘addressable tv’ over drie jaar voor meer dan honderd miljoen euro omzet kan zorgen. De eerste proeven worden er al mee gedaan en adverteerders happen toe.

Directeur Paul Mudter van IP denkt al dit jaar voldoende campagnes te kunnen draaien voor een jaaromzet van meerdere miljoenen euro’s.

Addressable tv is jargon voor persoonlijke televisiereclame. Het ene huishouden krijgt tijdens een tv-programma commercial X te zien, een naburig huishoudend commercial Y en weer een ander ziet reclamespot Z. Ieder krijgt een ander reclamebericht te zien op basis van hen onderscheidende variabelen. Ongeveer zoals op cookies gebaseerde internetreclame werkt.

Tot het portfolio van IP behoren: RTL, VOX, n-tv, RTL NITRO, RTL plus, SUPER RTL en TOGGO Plus. En hun respectievelijke online kanalen.

De techniek die in Duitsland wordt gebruikt voor persoonlijke(r) tv-reclame is HbbTV 2.0. Dat is als het ware de drager van zender naar ontvanger. De tv-kijker moet wel over een smart-tv beschikken die dat ondersteunt én zijn toestel met internet hebben verbonden. Daarnaast moet de zender ook nog eens HbbTV ondersteunen.

HbbTV heeft in Nederland weinig bereik. ’s Lands grootste kabelbedrijf Ziggo ondersteunt het bijvoorbeeld niet. De zenders van NPO en SBS wel.

In Engeland is de situatie weer anders. Daar is de keten bij Sky grotendeels verticaal geïntegreerd. Het is eigenaar van de zenders en de decoders. Die laatste schakel bepaalt welk huishouden welke commercial te zien krijgt.

Omdat de technologische landschap in Europa zo’n lappendeken is, is het lastig om op pan-Europees niveau een gecoördineerde uitrol te realiseren of adverteerders te interesseren.

Foto: Peter Detailleur (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce » buy admission essay


Add Your Comment