NewYork.nl: app als persoonlijke reisleider

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 20 mrt 2017 in nieuws

Zo’n zes jaar geleden ging Eric Lang van start met de website NewYork.nl, waarop hij tips geeft voor Nederlandse bezoekers van zijn woonplaats New York. De site werd een hit en breidde uit naar twaalf andere landen. Hoog tijd voor een app, vond Eric.

Eric woonde in New York en kreeg vaak bezoek van familie en vrienden uit Nederland, die natuurlijk wilden weten wat de ‘places to go’ waren. Hij hield daarvoor een Word-documentje bij. Toen de domeinnaam NewYork.nl op de markt kwam besloot Eric, die al een achtergrond in e-commerce had, deze te kopen. Hij investeerde zijn spaargeld in de prijzige naam, zette om te beginnen de tips uit het Word-document online en vond affiliate partners die hij kon koppelen aan zijn aanbevelingen. “In de eerste maanden deed de site niet zoveel en begon ik te twijfelen of ik er goed aan had gedaan ermee te beginnen,” vertelt Eric. “Ik zette toch door, creëerde meer content en de site begon heel goed te lopen qua traffic en click-throughs.”

Eric verdiende er een aardig zakcentje mee, maar wilde meer. Hij overwoog uit te breiden met andere bestemmingswebsites, zoals parijs.nl of vegas.nl maar zijn hart lag en ligt bij New York. “Daarom kocht ik newyorkcity.fr en vond een vertaler die niet alleen de tips naar het Frans overzette, maar ook een vorm van ‘localisation’ toepaste. Nederlanders willen graag weten waar ze fietsexcursies kunnen boeken, maar Fransen willen bijvoorbeeld liever weten hoe ze bij ‘hun’ Vrijheidsbeeld komen. De eerste dag dat de site live was, werd er meteen een excursie via ons geboekt. Dus is het concept uitgerold naar andere landen, zoals Japan, Duitsland, Engeland en Canada.”

Eerste app niet iets om trots op te zijn

In 2015 ontstond het idee om een app te bouwen voor mensen die al in New York zijn en ter plekke informatie willen over wat ze kunnen ondernemen, als aanvulling op de website, die meer als planningstool wordt gebruikt voor vertrek. “We vroegen onze websitebouwer om met ons mee te denken,” zegt Eric. “Zij hadden zelf geen ervaring met apps bouwen, maar werkten samen met een bedrijf in Curaçao dat op hun beurt weer samenwerkten met een partner in India. Dat wisten wij van tevoren niet. Wij vinden het juist prettig samen te werken met een partij die in-house kennis heeft en op loopafstand zit. Dat bevordert een snelle en effectieve communicatie.”

Daar was in deze opzet geen sprake van en daardoor was de geleverde output niet zoals gehoopt. “Het was niet heel duur om de app te laten bouwen, maar goedkoop bleek duurkoop. De app werd niet zoals afgesproken na acht weken opgeleverd, maar na vijf maanden en deed het ook nog eens niet. Het liep over te veel schijven en mensen begrepen niet wat we wilden.”

Eric liet het project even liggen uit frustratie over de uitkomst, maar besloot toch dat er een app moest komen waar NewYork.nl trots op kan zijn. “We hebben een tender uitgezet, met de mededeling dat wij een vrij klein bedrijf zijn en dat we zonder miljoenenbudget toch een goede app wilden hebben. Zes bedrijven hebben gereageerd. Drie hebben uiteindelijk een offerte uitgebracht. The Mobile Company stak er met kop en schouders bovenuit. Zij hadden de beste pitch en er was een wederzijdse klik. Andere partijen wilden de site drastisch omgooien. Zij begrepen niet dat ik centraal sta, omdat onze bezoekers echt tips van mij willen. De informatie die we geven is door mij gecureerd. Daarom heet de app ook ‘Eric’s New York’. The Mobile Company snapte wel het belang van mij als gezicht van NewYork.nl en daarnaast hebben ze veel kennis van de markt en ontwikkelingen op het gebied van apps. Ze denken mee en leveren niets op wat niet werkt.”

Offline tips

In de app staat de kaart van New York centraal. De gebruiker ziet offline waar hij is en wat er in die omgeving te doen is. Uiteraard kan hij ook kaartjes kopen voor attracties en voorstellingen. “Het idee is dat je direct met mij in contact staat. Je kunt me bellen, WhatsAppen en mailen. Ik ben je reisleider in New York, een soort butler. Geen vraag blijft onbeantwoord. Uiteraard is het ook de bedoeling om conversie te realiseren, maar dan zonder pushy te worden.”

De app is op 20 maart jl. officieel gelanceerd voor alle markten waar NewYork.nl actief op is, in de bijbehorende talen. “De app is agile gebouwd in sprints. Die werkwijze was nieuw voor ons. Ik vond het prettig. Er werd iets opgeleverd, daarna konden wij kritisch kijken naar wat er moest worden aangepast en ging The Mobile Company er weer mee verder. Daar eindigt het traject niet. We staan achter de app zoals die nu is gebouwd, maar we gaan uiteraard wel samen kijken hoe we deze kunnen optimaliseren. Waar klikken mensen op en waar haken ze eventueel af? Targets voor het aantal downloads, actieve gebruikers en de te realiseren omzet hebben we niet vastgesteld, simpelweg omdat dit nieuw is voor ons. We gaan kijken hoe het loopt.”

Interactief en proactief

De ambitie voor de langere termijn is volgens Eric om de app interactiever te maken. “Ik kan me voorstellen dat als wij op basis van de GPS-coördinaten zien dat gebruikers in de buurt van het Empire State Building zijn, we een berichtje sturen dat ze direct in de app een kaartje kunnen kopen om zo de rij te omzeilen. Of we zeggen: het gaat regenen, vergeet je paraplu niet. Verder moet de evenementenkalender, die heel goed loopt op de site, ook worden opgenomen in de app. Het moet wel Eric blijven. We worden geen TripAdvisor met alle denkbare informatie over New York. Het is curated content waar ik honderd procent achter sta. Mijn ultieme droom is dat iemand die naar New York gaat, daar alleen onze app hoeft te gebruiken voor een mooie reis.”



Lees het volledige bericht op Emerce » I completed my masters from university college london and work web site there as a professor


Add Your Comment