Nieuwe rol voor UX designers? Zo ziet die eruit

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 20 Mrt 2017 in nieuws

Moeten designers zich nog wel bezighouden met vormgeving, vroegen twee bekende UX-auteurs zich af in hun vooruitblik op dit jaar. Het werk van de UX designer verandert namelijk in hoog tempo. Hoe laat het designwerk zich in de nabije toekomst het beste beschrijven?

Dat het werk van UX designers verandert werd onlangs nog eens duidelijk. Interfaces van bekende bedrijven lijken in steeds grotere mate op elkaar. Die zijn vooral minimalistisch en ontdaan van complexiteit. Wouter Arts van Uselab concludeerde op Emerce al dat steeds duidelijker wordt wat vanuit gebruiksperspectief wel werkt en wat niet. Met talloze ‘libraries’ en richtlijnen binnen handbereik hoeft niet iedere designer zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Over de basis van ‘usability’ hoeft men zich dan ook niet langer druk te maken, zo lijkt het. Designs gaan daardoor wellicht wat meer op elkaar lijken, tegelijkertijd is dat goed voor de ervaring. Functie gaat duidelijk boven vorm.

Nieuwe invulling rol

Dat geeft ruimte voor een nieuwe invulling. Want moeten designers zich dan nog wel bezighouden met vormgeving? Toen al het werk nog bedoeld was voor één computerscherm was dit overzichtelijk en behapbaar voor één persoon. De designer hield zich bezig met onderzoek, strategie en visuele vormgeving. Maar met een veelvoud aan soorten apparaten, interfaces, omgevingen waarin de interface wordt gebruikt en de grote invloed van data denken de twee experts dat het vak verandert. Er is behoefte aan een nieuw soort specialisten en generalisten.

Zo verwachten ze dat het aantal UX designers afneemt, scherper afgebakende functies nemen in gebruik toe. Bij bedrijven zit de ‘Artifical Intelligence designer’ straks naast de ‘Experiential Designer’. De één houdt zich bezig met het ontwerpen voor slimme (zelfdenkende) systemen, de ander met ervaringen. Denk daarbij aan Virtual Reality (VR), video-installaties en holografische installaties waarin virtueel en fysiek mengen. Een ‘Data Designer’ werkt op zijn beurt samen met een scenarioschrijver om gebruikersdata in te zetten voor gepersonaliseerde VR. Om al die specialisten te laten samenwerken is weer een nieuw soort generalist nodig, zo wordt er voorspeld. Een generalist is niet langer iemand die veel soorten werk doet, maar alle specialismen knoopt.

Dat designers zich minder hoeven bezig te houden met het ontwerpen van interfaces heeft ook te maken met een andere ontwikkeling: automatisering komt ook in design op. Zo zorgt een plugin voor ontwerpprogramma Sketch er voor dat real-time data in mockups zijn op te nemen, bij sommige bedrijven verzamelen bots de gebruikersfeedback om die vervolgens door te sturen naar andere tools. ‘De tools zijn er, het is slechts een kwestie van koppelen’, vatten de twee de aanstaande ontwikkeling samen. Nee, robots zullen de designer niet vervangen. Maar met wat eerste automatisering kunnen die zich wel meer bezighouden met hun specialisme of de algehele strategie.

Verandering is de constante

De constante verandering in het vakgebied is iets waar designers niet omheen kunnen, zegt Guus Baggermans. Hij is als designer verbonden aan Raft. “Hier moeten we als designers gewoon aan wennen.” De functie van UX designer moet echt breder worden gezien dan men nu nu vaak doet, zegt hij. “In praktijk betekent het dat je met de functie een web- of appdesigner bedoelt. Maar ieder object, service of ecosysteem dat ontworpen wordt, zal een user experience hebben. Vaak gebruiken we hiervoor een ‘user journey framework’ dat toont op hoeveel manieren en momenten iemand met een product of merk in contact komt. Je bewust worden van een bepaalde dienst omdat een goede vriend je er over vertelt is zelfs een ervaring die te ontwerpen is.”

Wat hem betreft dragen designers niet meer één vaste titel. In zijn ogen is design een manier van denken en werken. Daarnaast kies je een specialisatie. Baggermans ziet wel een duidelijke verschuiving. Er is inderdaad vaker sprake van patronen, ‘best practices’ en kampen die bijvoorbeeld Googles material design of het flat design uit Apples iOS omarmen. Meer van hetzelfde dus. Daar staat tegenover dat er een groeiende vraag is naar nieuwe vaardigheden bij designers: ze moeten overweg kunnen met machine learning of conversational interfaces. “Zulke specialisaties zijn hard nodig. Ook bij Raft proberen we mensen aan te trekken die affiniteit hebben met meer dan alleen het ontwerpen zelf.”

De beweging van specialisatie en generalisatie zal niet meer weggaan, verwacht hij. “Op dit moment is machine learning bijvoorbeeld een nieuw gebied, straks is dat weer gestandaardiseerd.” Idealiter bestaan designteams uit mensen met verschillende profielen. De teamleider is iemand die begrijpt hoe de puzzelsteekjes in elkaar steken, daar omheen bevinden zich gespecialiseerde ontwerpers. “Het gevaar is wel dat de designers in zo’n team zich overspecialiseren en te vroeg in het ontwerpproces willen beslissen hoe de eindoplossing eruit moet zien. Om Maslow te citeren: ‘Als een hamer het enige gereedschap is waarover je beschikt, ben je geneigd ieder probleem als een spijker te zien’.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment