Onderzoek: welke B2B-content levert de meeste shares en links op

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 16 Mrt 2017 in nieuws

Als B2B-marketeer heb je verschillende mogelijkheden voor de inzet van content. Maar welke vorm levert de meeste shares op social media op of levert de meeste links op? Buzzsumo en Uberflip zochten het uit en wij geven je een aantal handige voorbeelden die je direct kunt toepassen.

Buzzsumo deed samen met Uberflip onderzoek (bron) naar de best presterende B2B-content in 2016. De focus lag daarbij op B2B-content die relatief veel werd gedeeld via social media en/of een grote hoeveelheid links heeft verworven. Want hoe groter het online bereik, des te meer website bezoekers die uiteindelijk ook in meer leads resulteren.

De zes onderstaande B2B-contentvormen presteerden volgens het onderzoek continu beter dan gemiddeld:

  • Praktische informatie
  • Hot Topics
  • Onderzoek
  • Case studies
  • Infographics
  • Autoritair sectornieuws

We duiken dieper in op iedere contentvorm en geven je een aantal handige voorbeelden om dit zelf succesvol in te zetten.

1. Praktische informatie

Uit het onderzoek van Buzzsumo en Uberflip blijkt dat het delen van praktische en waardevolle informatie nog altijd een van de best presterende B2B-contentvormen is. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Gidsen
  • Tips & Tricks
Gidsen

Een gids helpt iemand om alles te weten te komen over een bepaald onderwerp, zoals de whitepapers op Emerce. In ons eigen kenniscentrum vind je verschillende whitepapers en gidsen over B2B-leadgeneratie Gids, Content Marketing en Account Based Marketing. Uit ervaring kunnen wij vertellen dat deze e-books uiteindelijk de nodige waardevolle leads genereren.

Tips & Tricks

Dit zijn vaak artikelen die uitleggen hoe je iets in de praktijk kunt uitvoeren. Een goed voorbeeld is dit artikel over het doormeten van formulieren op je website, waarin onder meer een gratis HTML-script staat. Inmiddels heeft dit artikel al meer dan 12.000 views.

2. Hot Topics

Ieder jaar duiken er nieuwe trends waargenomen in je sector. Vaak zijn deze ‘hot topics’ een ware hype en leveren veel discussie en interactie op. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van Artificial Intelligence (AI).

Door dit te koppelen aan je vakgebied, zoals ik bijvoorbeeld heb gedaan over de kansen voor AI voor B2B-marketing & -sales, bied je een interessante invalshoek voor je doelgroep.

Zeker als je een bijzondere of grappige insteek neemt kan dit veel social media activiteit en linkverwijzingen opleveren. Advocatenkantoor Baker & Hosteler kondigde bijvoorbeeld vorig jaar aan de eerste AI advocaat in dienst te nemen. Uit data van Ahrefs blijkt dat dit flinke aantallen social media shares en links heeft opgeleverd.

3. Onderzoek

Onderzoeksrapporten hebben een hoge correlatie met zowel het aantal social media shares als links. Een onderzoeksrapport dat men veel deelt via social media ontvangt volgens Buzzsumo en Uberflip ook vaak diverse links.

Een goed voorbeeld is Harvard Business Review, waar regelmatig onderzoeken worden gepubliceerd. De kracht van dit soort onderzoeken is dat ze worden ondersteund met data, iets waar anderen naar op zoek zijn om hun stelling te onderbouwen. Mede daarom krijgen dit soort onderzoeken veel linkverwijzingen.

De slideshare van Mary Meeker’s jaarlijkse rapport over Internet Trends is een van de beste voorbeelden. Het rapport geeft een duidelijk overzicht over het veranderende internetlandschap en de slideshare is meer dan 13.000 keer gedeeld (data: Buzzsumo), terwijl het ook enorm veel linkverwijzingen heeft opgeleverd.

Een ander eigen voorbeeld is ons jaarlijkse B2B-marketingonderzoek, een online onderzoek onder bijna 200 Nederlandse B2B-marketeers over de trends in hun vakgebied.

4. Case studies

Case studies zijn een van de krachtigste contentvormen naar mijn mening, maar ze worden nogal mondjesmaat ingezet. Deze praktijkvoorbeelden geven potentiële klanten inzicht hoe jouw producten en of diensten kunnen worden ingezet.

Dit praktijkvoorbeeld van TamTam gaat over het bepalen van het rendement van je content. In de case komt naar voren welke problemen er speelden om de content beter meetbaar te maken en voor welke oplossingen er zijn gekozen. Ook het delen van de eerste resultaten die dit heeft opgeleverd is zeer waardevol voor B2B-marketeers.

Naast het delen van dit soort praktijkvoorbeelden op externe platformen is het zeker ook aan te raden om deze op je eigen website te verwerken. Zo hebben wij een aantal video’s met klanten opgenomen waarin zij uitleggen hoe onze software-oplossingen hen helpen. Dit schept vertrouwen bij je bezoeker.

5. Infographics

Mensen zijn visueel ingesteld en infographics helpen je om statische data en informatie tot leven te brengen.

Het aantal infographics is de afgelopen jaren explosief toegenomen, vooral nadat Brian Dean uitlegde hoe je middels zogenoemde Guestographics backlinks kan verkrijgen. Maar ook doordat er steeds meer (gratis) online tools beschikbaar zijn om relatief snel een infographic te maken, zoals Canva en Piktochart.

Onderstaande infographic over Snapchat is een goed voorbeeld. Naast het hoge aantal paginaweergaven heeft het artikel inmiddels ook al 59 links verworven (bron: Ahrefs).

6. Belangrijk branchenieuws

Nieuwe ontwikkelingen binnen je branche worden altijd gretig gedeeld via social media. Een artikel op Emerce over Facebook dat de mogelijkheden voor adverteerders op het gebied van video fors uitbreidt levert na een paar dagen bijvoorbeeld al ontzettend veel interactie op.

Door daarnaast praktische voorbeelden of gevolgen te schetsen van deze nieuwe ontwikkelingen word je eerder als een autoriteit binnen je vakgebied gezien en naar verwezen middels een link.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er genoeg kansen voor B2B-marketeers om aan de slag te gaan met diverse contentvormen. Zorg ervoor dat je in je contentplan praktische informatie, hot topics, een onderzoek, case studies, infographics en/of belangrijk branchenieuws op te nemen om meer online bereik te realiseren.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment