SxSW 2017: terugkijken op 20 jaar data

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 15 mrt 2017 in nieuws

Eén van de beste tips voor een succesvol SxSW bezoek is om sessies te bezoeken die buiten je eigen vakgebied liggen. Je leert daar het minste, maar krijgt de kans om de besten uit andere disciplines te zien. Maar als about.com een analyse over 20 jaar aan data gaat presenteren laat je als data nerd de kans natuurlijk niet liggen daarbij te zijn.

About.com? In NL misschien niet de meest gebruikte site, maar als combinatie tussen Google en Wikipedia is dit in de VS geen kleine jongen. Het werd één jaar eerder opgericht dan Google, en heeft na twintig jaar historie een omvang van 3,5 miljoen contentpagina’s. Kortom: één van de dinosaurussen van het internet.

De hartslag van het internet

Het opvallendste wat Jon Roberts, Chief Innovation Officer van about.com ons vertelt, is dat in deze afgelopen twintig jaar eigenlijk niet eens zo extreem veel veranderd is aan ons informatie zoekgedrag. Natuurlijk zijn er technologische innovaties, wisselende trends en historische gebeurtenissen. Natuurlijk zijn de antwoorden op sommige vragen nu anders. Maar in de basis zijn onze vragen, en dus onze informatiebehoefte, eigenlijk heel voorspelbaar. 

In een fascinerende grafiek toont hij de gecategoriseerde groei in contentpagina’s van about.com over de afgelopen 20 jaar. Het eerste wat opvalt is de gekartelde rand. Elk winterseizoen toont een piek waar een hap tussenuit is, de decembermaand. Het toont een ritme, het is de hartslag van het internet.

Voorspellend vermogen

In deze hartslag zie je jaar na jaar in grote lijnen hetzelfde. Roberts licht het toe vanuit de gemeten interesse met betrekking tot het zoeken naar ‘griep’. Dit ligt laag in de zomer, neemt toe naarmate het najaar eraan komt, valt even weg met de feestdagen, en bouwt dan weer af. Jaar na jaar.

Vanuit deze enorme datasets zijn dus patronen af te leiden. En de kunst van een goede data-analyse is niet zozeer het duiden van die patronen, maar het vinden van de afwijkingen daarop. Je doet een voorspelling wat een trendlijn gaat doen, en juist de afwijkingen van die trendlijn zijn het meest interessant. Jon neemt de categorie ‘gezondheid’ weer als voorbeeld:

  • Een niet te missen event in de data is natuurlijk 9/11. Een voor de hand liggend effect was een toegenomen aantal zoekopdrachten met betrekking tot terrorisme. Maar een bijzondere tweede afwijking van de data ging over gewichtsverlies. Alsof Amerika massaal sneller de trap af wilde kunnen rennen.

  • Tijdens Kerst is er normaal gesproken bijna geen verkeer naar gezondheidspagina’s. Maar ook na afloop van de verkiezing van Trump afgelopen 9 november ontstond er een niet eerder vertoonde nullijn. Conclusie? Amerika had een kater van maar liefst drie dagen.

  • Demografie is kenmerk waarop patronen juist wel het interessantst zijn. Zo toont Roberts het verschil tussen leeftijdsgroepen door de analyse dat jongeren vaker naar eetstoornis en SOA’s zoeken, terwijl dertigers meer naar zwangerschap en miskramen zoeken.

  • Jonge vrouwen hebben hogere interesse in een weekend Parijs dan oudere vrouwen. Daartegenover tonen mannen, van jong tot oud, in hun zoekgedrag allen een even lage belangstelling.

Goede raad van een data nerd: misschien kunnen we als mannen van deze patronen nog wel wat leren…

Belangrijkste take away?

Een aardige talk, maar geen topinspiratie. Toch komt Roberts tijdens de Q&A nog met een goede uitsmijter. Hij zoomt in op segmentatie: uit geaggregeerde data vallen goede voorspellingen te doen, maar hoe gedetailleerder je kijkt, hoe grilliger het wordt. Segmenten kun je herkennen en helpen, maar een individu? Die valt haast niet te voorspellen.

Dit is een mooie brug naar personalisatie trajecten. Want natuurlijk klinkt een 1-op-1 persoonlijke benadering supersexy. Maar dit is ook exponentieel ingewikkeld en kostbaar. Het advies is dan ook om terug te denken aan de de herhalende trends en vanuit dit startpunt in te spelen op afwijkingen van die patronen. Het is alsnog op het juiste moment met de juiste boodschap, maar gedacht vanuit een segment, wat het efficiënt houdt.

En dat is dan weer het mooie aan SxSW het stuurt je uit onverwachte hoek in de juiste richting!

*) Al het nieuws en achtergronden van onze experts ter plaatse lees je in ons speciale SxSW-topic.



Lees het volledige bericht op Emerce » Deadlines follow round due date decisions mailed https://www.buyessayonline.ninja/ round 1 oct


Add Your Comment