Goede contentstrategie van groot belang in recruitment

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 13 Mrt 2017 in nieuws

Wie in de ‘war for talent’ de juiste kandidaten voor vacatures wil aantrekken, heeft een goede contentstrategie nodig. Sander Poos, managing director Benelux van Indeed en Jaap Rip, manager Talent Acquisition & Employer Branding van Bol.com geven tips over hoe je dat aanpakt.

Mensen die op zoek zijn naar een baan maken vooral gebruik van zoekmachines en banenplatformen, stelt Poos. “Als je wilt dat je content bij de juiste mensen naar boven komt, heb je daarvoor een strategie nodig. Mensen zoeken niet meer op basis van filters maar vullen wat trefwoorden in. Je moet dus zorgen dat je op basis van de juiste content gevonden wordt. Dat heeft een enorme impact op de kwantitatieve en kwalitatieve instroom.”

Rip stelt dat het moeilijk is om talent te vinden. Bij bol.com zijn daarom tien strategische doelgroepen geïdentificeerd, zoals developers en inkopers. “Van elke doelgroep hebben we vanuit de employer branding vastgesteld waarom ze bij ons werken en hoe we die informatie in de content naar buiten toe kunnen gebruiken om kandidaten te laten zien wat ze bij ons kunnen verwachten. Daarbij zijn gedrag en bepaalde competenties misschien nog wel belangrijker dan de inhoud. Wie intrinsiek gemotiveerd is voor een bepaalde rol, uit passie, leert het werk vanzelf.”

Bij bol.com staat de banensite centraal. Die is zo ingericht dat medewerkers gemakkelijk nieuwsberichten, events en vacatures kunnen delen met de buitenwereld, vertelt Rip. “Zeventig procent van de bezoekers komt op een vacaturedetailpagina terecht. Wij moeten er dus voor zorgen dat daar de content te vinden is op basis waarvan ze besluiten te solliciteren.”

Volgens Poos is de kern van de contentstrategie: zorgen dat je opvalt en de juiste match vindt. “Het begint al met de functietitel – dat moet een term zijn waar mensen op zoeken. De vacaturetekst moet zo uitgebalanceerd zijn, dat duidelijk is welke competenties nodig zijn, welk gedrag je zoekt en wat de bedrijfscultuur is. Daarnaast moet je natuurlijk bewoordingen kiezen die goed scoren op SEO. Simpelweg functieprofielen kopiëren is niet wervend genoeg. Maar andersom moet je niet alleen de lezer enthousiasmeren, maar ook duidelijk maken wat de kandidaat dagelijks gaat doen.”

Meer weten over hoe je een goede contentstrategie opstelt voor recruitment? Kijk hier de Emerce Webinar Contentstrategie voor Recruitment terug.

webinar recruitment



Lees het volledige bericht op Emerce » Was keine anstrengung erfordert, speichert das Probieren Sie diese Seite aus gehirn nicht


Add Your Comment