Digital zorgt voor 11 procent omzet RTL Group

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 09 Mrt 2017 in nieuws

De digitale omzet bij RTL Group groeide in 2016 met 32 procent tot 670 miljoen euro. Digital is goed voor 11 procent van de concernomzet. Dat moet rond 2020 op 15 procent liggen. Digital en Duitsland leiden in 2017 de groei.

Dat blijkt uit de jaarcijfers over 2016 die RTL Group zojuist presenteerde.

De groepsomzet nam toe met 3,4 procent tot 6,2 miljard euro. De ebita-winst groeide 3,3 procent tot 1,2 miljard. De nettowinst kwam uit op 720 miljoen euro.

Een blik op het jaarverslag leert Digital goed is voor 10,7 procent van de omzet. Dat moet in de komende drie tot vijf jaar met de helft toenemen. Een vrij liberale marge is dat.

RTL Nederland zag de omzet met vijf miljoen euro toenemen tot 495 miljoen euro. De winst (ebita) daalde met 15,8 procent tot 85 miljoen euro. Hoewel de inkomsten uit tv-reclame afnemen werd die daling gecompenseerd door hogere platform- en sponsoringomzet en uit live entertainmentactiviteiten. De winstafname verklaring het Nederlandse team met de hogere investeringen in tv-programma’s en Videoland.

Op digitaal vlak scoorde Nederland 1,5 miljard videoviews in 2016, een toename van 77 procent.

De site en apps van RTL Nieuws genereerden samen 419 miljoen bezoeken en 1,9 miljard pageviews, een toename van drie procent ten opzichte van 2015. Volgens Google Analytics genereerde Facebook Instant Articles 13 miljoen extra pageviews in 2016.

RTL’s Nederlandse MCN genereerde maandelijks gemiddeld 46 miljoen videoviews.

Het Europese multichannelnetwerk Divimove genereerde in 2016 19 miljard videoviews. Het aantal abonnees steeg met 35 miljoen tot 170 miljoen en de social influencers samen wonnen afgelopen jaar 100 miljoen fans, wat het totaal op 350 miljoen bracht. Het aantal influencers, dat zijn de videomakers, daalde met honderd tot 1.300. Divimove zegt dat dat voortvloeit uit een keuze voor kwaliteit, waardoor afscheid werd genomen van een aantal makers.

Divimove is actief in Duitsland, Nederland, Polen, Frankrijk, Italië en Spanje. Vanochtend maakte eigenaar FremantleMedia, ook onderdeel van RTL Grup, bekend dat het extra gaat investeren in het MCN in Berlijn. “Deze beslissing stelt de oprichters van Divimove in staat om nog minstens twee jaar de teugels in handen te houden en de exponentiële groei van het bedrijf voort te zetten. FremantleMedia blijft in het bezit van 75% van de aandelen van Divimove.”

Op het gebied van advertentietechnologie meldt RTL Group dat de omzet van SpotX met zestien procent groeide en bij Smartclip met 99 procent. Over de andere techbedrijven in zijn portefeuille geeft de mediaonderneming geen financiële details.

Voor het nu lopende jaar houdt RTL Group rekening met een omzetgroei van tussen de 2,5 en 5 procent. Die groei komt voornamelijk uit digitale activiteiten en de prestaties op de Duitse markt.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment