Android-gebruikers actiever met reisapps, maar iOS’ers kopen meer

Geen reacties
Tags: ,
Posted 17 Feb 2017 in nieuws

Android-gebruikers zijn actiever bezig met hun reisapps, maar iOS-mensen kopen meer. Dit blijkt uit onderzoek van AppsFlyer.

AppsFlyer keek allereerst naar de retentie van organische en niet-organische gebruikers. De eerste groep zijn mensen die uit zichzelf een app downloaden, de tweede doen dat na een marketing push.

Op de eerste dag nadat een Android-gebruiker uit zichzelf een reisapp heeft geïnstalleerd, is 23,4 procent actief. Op dag 7 is dat 8,1 procent en na dertig dagen 3,5 procent. Bij de niet-organische downloaders zijn die percentages respectievelijk 15,9 procent, 6 procent en 2,7 procent.

Android-gebruikers blijken trouwer te zijn dan mensen met een iOS-apparaat. Dik 20 procent van de organische iOS-downloaders gebruikt de app op de eerste dag, 3 procent minder dan de Android-gebruikers. Ook op de langere termijn en bij de niet-organische gebruikers ligt de retentie van apps die zijn ontwikkeld voor iOS-besturingssystemen lager.

Daar staat tegenover dat áls een Apple-fan de app actief gebruikt, hij of zij dit vaker doet dan de Android-gebruiker. Het gemiddeld aantal sessies per actieve gebruiker is 3,42 (organisch) en 3,35 (niet-organisch) bij iOS vergeleken met 2,92 en 3,18 bij Android.

Ook interessant is dat actieve iOS-gebruikers 2,5 keer zo vaak converteren als Android-mensen.

Volgens AppsFlyer is het goede nieuws dat de retentiegraad van apps in 2016 is verbeterd vergeleken met 2015. Het bedrijf denkt dat dit komt door een verschuiving in app marketing van zoveel mogelijk downloads naar betrokkenheid creëren bij de gebruiker. Toch blijft het lastig om na de installatie gebruikers vast te houden. AppsFlyer adviseert enerzijds het gebruikersgedrag te meten en analyseren, zodat er beter kan worden gesegmenteerd en de funnel wordt geoptimaliseerd. Anderzijds is het zaak om de betrokkenheid van de gebruiker te vergroten door retargeting, pushberichten en dieplinken.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment