Mediahuis ziet sterke groei digitale verkoop


Mediahuis, de Vlaamse uitgever die Telegraaf Media Groep (TMG) wil overnemen, bouwde in 2016 naar eigen zeggen verder op solide resultaten. De Belgische activiteiten van Mediahuis en het Nederlandse NRC waren vrijwel gelijkwaardig verantwoordelijk voor de groei.

De uitgeverij streeft dit jaar naar een omzet van meer dan 530 miljoen euro en een EBITDA van meer dan 85 miljoen euro. Mediahuis boekte in 2016 een omzet van 398,5 miljoen euro. De nettowinst steeg van tot 21,7 miljoen.

Een deel van de omzet moet van digitale verkoop komen. De totale digitale verkoop steeg in 2016 met 10 procent. In Nederland tekenden zowel NRC Handelsblad (+ 6,1 procent) als nrc.next (+ 6 procent) voor een forse groei, vooral als gevolg van een sterke digitale verkoop.

Het aandeel digitaal ligt bij NRC Handelsblad inmiddels op 28,8 procent. De digitale verkoop van De Standaard is in 2016 met ruim 20 procent gestegen en bedraagt nu 17 procent van de totale verkochte oplage.

De advertentiemarkt bleef in 2016 onder druk staan en was ‘zeer onvoorspelbaar’.

Online video gaf echter een extra boost, waarbij zowel klassieke campagnes als digitale contentverhalen in belang toenamen.

Mediahuis wil zijn activiteiten in België en Nederland verder uitbreiden. In Nederland kreeg het bedrijf de goedkeuring van de mededingingsautoriteit ACM om Media Groep Limburg, uitgever van De Limburger, over te nemen.

Een derde van de omzet zal gerealiseerd worden in Nederland. De verschillende nieuwsmerken van Mediahuis zullen goed zijn voor een dagelijkse verkochte oplage van ruim 900.000 kranten en een online bereik van 2 miljoen unieke digitale nieuwsconsumenten op dagbasis.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.