Browser meer gebruikt voor serieuze aankopen

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 07 feb 2017 in nieuws

Voor de meeste activiteiten op hun smartphone gebruiken Nederlanders het liefst een app. Denk aan e-mail, social media, bankieren en het bestellen van eten. Serieuzere aankopen worden bij voorkeur echter via een browser gedaan. Zo gebruikt slechts vijf procent een app voor het boeken van een reis.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey van Deloitte. Maar liefst 53.000 consumenten werden er dit keer voor ondervraagd in 31 landen.

Browsen is favoriet

Smartphones worden veelvuldig gebruikt voor diverse commerciële activiteiten. Favoriet is het browsen van shoppingsites of –apps (41 procent). Het betalen van een product komt met 17 procent op de tweede plaats, op de voet gevolgd door het betalen van de autoparkeerplek (15 procent). Ook wordt de smartphone regelmatig ingezet als aankoopbewijs (12 procent) of om een product online te reserveren (10 procent).

Nachtelijk smartphonegebruik

Nederlanders blijken hun smartphone zowel dag als nacht intensief te gebruiken. Zo checkt meer dan 30 procent van de respondenten ’s nachts hun telefoon. Vooral om te kijken hoe laat het is (23 procent), maar ook om social mediaberichten te lezen (9 procent) en aan instant messaging te doen (8 procent).

Van de 18- tot 24-jarigen staart maar liefst 54 procent ’s nachts weleens naar het smartphoneschermpje. Maar ook ouderen blijken dit veelvuldig te doen. Van de 45- tot 54-jarigen checkt nog steeds 24 procent hun telefoon gedurende de nacht. Toch doen andere Europese smartphonegebruikers het vaker dan wij: 39 procent versus 33 procent.

Waar Nederland wel in voorop loopt, is het gebruik van mobiel bankieren (53 procent). Meer dan de helft van de Nederlanders checkt hun banksaldo en 43 procent maakt daadwerkelijk geld over via hun smartphone. Alleen Zweedse consumenten bankieren intensiever op hun mobiele telefoon (55 procent).

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#155).

De Nederlandse versie van de Global Mobile Consumer Survey van Deloitte is hier gratis aan te vragen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment