‘Logistieke voorsprong bol.com en Coolblue vervaagt’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 01 feb 2017 in nieuws

Logistiek is niet meer het grootste onderscheidende punt voor bedrijven als bol.com, Coolblue en Wehkamp. Veel gespecialiseerde logistieke dienstverleners bieden inmiddels dezelfde service aan.

Kleine en middelgrote webwinkels kunnen bestellingen ongeveer net zo snel gaan uitleveren als de giganten op de lokale markt. Logistiek dienstverleners werken met steeds flexibelere cut-offtijden en bieden verschillende bezorgopties.

“Door het sterk opkomende sameday-delivery vervagen nu de grenzen tussen sameday- en nextday-delivery. Partijen die nu bijvoorbeeld nog een cut-offtijd van 17.00 uur in de middag hebben, kunnen nu op hun website alsnog een cut-offtijd van 24.00 uur in de avond aanbieden en via de sameday-delivery dienst de pakketten toch de volgende werkdag aanbieden.“

Dat signaleert de expertgroep e-Fulfilment & Warehousing van ShoppingTomorrow in een recent rapport.

Het grootste onderscheid kunnen webwinkels gaan maken met, hoe verrassend, hun kennis over hun producten en de productcategorieën waarin ze opereren. Voorwaarde is wel dat ze zich daarbij laten ondersteunen voor de laatste stand van technische zaken. Dat betekent niet dat ze dure IT-investeringen moeten doen, wel dat ze weten waar Abraham de IT-mosterd haalt.

“Gedreven door ICT-innovaties alsmede de opkomst van de online marktplaatsen, evolueren steeds meer e-commercebedrijven naar een netwerkmodel. Zowel ten aanzien van hun verkoopkanalen, denk aan de eigen websites, marktplaatsen, et cetera, als ten aanzien van hun leveringsketen. Denk aan zaken als: eigen magazijn, magazijn derden en voorraden bij marktplaatsen.”

Partijen die deze technische drempel hebben geslecht, zijn ook beter dan anderen in staat om te gaan handelen in België, Duitsland en, in het verlengde daarvan, andere EU-landen.

Foto: Darkday (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment