Hollands Glorie op de CES in Las Vegas

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 10 jan 2017 in nieuws

Als een mooi uitvloeisel van ‘Startup Delta’ en ‘Holland in the Valley’ waren ruim 50 Nederlandse startups neergestreken in de desert van Las Vegas. Waar het ene bedrijf er eigenlijk allang rijp voor was, is de andere zoekend naar validering van de grote stap naar de VS.

Voor mij is het reeds acht jaar geleden dat ik met Symbaloo de Amerikaanse markt betrad. Met een beloftevolle groep Nederlandse gebruikers zouden wij het gaan maken in de VS. Niet makkelijk blijkt achteraf, want het verschil is net zo groot als voetbal en Football. Het lijkt veel op elkaar maar niets is te vergelijken. Door aanpassingsvermogen, doorzettingsvermogen en de juiste timing hebben we nu tien miljoen gebruikers en wordt het speelveld steeds interessanter.

Het ‘déjà vu-gehalte’ van deze ‘fresh arrivals’ is groot en de onderbuik kriebelt als je het ongelimiteerde enthousiasme van deze prille ondernemers ziet. Deze zijn soms al best op leeftijd, maar gaan voor hun droom. Jeetje, wat is het starten van een nieuwe onderneming toch leuk en wat zijn de eerste maanden toch romantisch.

Beam

Don Molenaar en Thomas de Wolf, lekker Nederlandse namen in Las Vegas, hebben een Smart Projector gemaakt die je in iedere lampfitting kan schroeven. Vervolgens kan je deze al voorwaardige projector gebruiken met een hoge lichtintensiteit. Als je Netflix via de app toevoegt, kan de televisie de deur uit. Natuurlijk kan je de ‘Beam’, zoals de projector heet, voor een presentatie of als product display in etalages of winkels gebruiken. De in een lamp weggestopte ‘beamer-projector’ verrijkt met kleurenbeeld de productervaring in de winkel. Dit is een mooi product, goed uitgevoerd en heeft een hoge potentie om door te breken.

Twintig Nederlandse ondernemingen, die mogelijkheden in Amerika zoeken, hebben een klein standje op de CES geboekt via hulp van onze Nederlandse overheid. Super opgezet en zelfs een mooi oranje tapijt. Het is jammer van de rommelige achterkanten, maar dan kunnen we volgend jaar in ieder geval iets verbeteren.

Ik kan het toch niet laten te speculeren over wie het gaat maken. Wie heeft nou net het ene dingetje meer dat het verschil zal zijn tussen succes en mislukking? Wat maakt nou precies het verschil? Ik geloof heilig in drie succes factoren: adaptievermogen, nooit opgeven en gelukvinders.

“Zij die zich aanpassen aan veranderende omstandigheden zijn de overlevers’’, zei Darwin. Het is niet hoe je neer gaat, maar hoe je telkens weer opstaat! Er zijn van die mensen die gewoon getraind zijn in tegenslagen verwerken. Zij merken niet eens dat er wind tegen is en bij 5-0 achterstand denken zij nog steeds aan winnen. Mensen die nooit opgeven, die zo’n ‘Johan Neeskens-mentaliteit’ hebben en maar blijven schoffelen.

Cally

Cally.com is zo’n bedrijf dat voort is gekomen uit afspraakmaken.nl. Met miljoenen Nederlandse gebruikers gaan ze nu, in een nieuw jasje, met een geloofwaardig businessmodel de internationale markt op. Sociaal afspraken maken en die momenten koppelen aan commercie. Dus laten we een biertje pakken met suggesties van alleen maar Heinekencafés en zo dus per afspraak een bijdrage van Heineken krijgen. In de VS wordt dit minder makkelijk en zal je per regio een andere sponsor moeten zoeken, maar een geweldig doorzettingsvermogen om van een afspraaksysteem een sociaal concept te maken dat te sponsoren is. Chapeau!

De mooiste ondernemers hebben altijd de wind in de zeilen, vinden zonnestralen heel normaal en parkeren altijd voor de deur. Deze ondernemers kennen het verschil tussen geluk en mazzel. Het is geluk als je onbedoeld iets in je schoot geworpen krijgt en het is mazzel als je geluk uitdaagt en bewust probeert te krijgen. Oftewel: als je altijd voor de deur kijkt om te kunnen parkeren, dan is dat geen geluk. Als het je lukt om voor de deur te parkeren, heb je mazzel. Je kunt dus zeggen dat je geluk op deze manier afdwingt.

Persoonlijk kijk ik toch echt eerst voor de deur om te kunnen parkeren en sta ik toch heel vaak voor de deur, omdat andere mensen ook genoegen nemen met een plaatsje verder. Niet settelen voor ‘second best’ is een eigenschap die een echte ondernemer niet vreemd is.

Troffee

Op de CES kom ik Paul Schrijver tegen, een Nederlandse ondernemer die met een paar maatjes ‘het printen van koffie’ heeft uitgevonden. Natuurlijk niet letterlijk, maar wel hetzelfde businessmodel. Als gebruiker kan je precies jouw koffie met jouw smaak en toevoegingen invoeren als je in de buurt bent van zo’n apparaat. Geweldig voor grootgrutters die meer winkeltraffic willen krijgen zonder ruimte en personeel beschikbaar te hoeven stellen.

In Amerika hebben heel veen kruideniersketens een shop-in-shop van Starbucks. Dit is grotendeels voor de winkeltraffic, maar moet wel door eigen mensen bemand worden. Daarnaast nemen deze shop-in-shops aanzienlijk veel ruimte in en met personeel is dat een aanzienlijke kostenpost.

Paul is een man die voor de deur parkeert. Ik denk dat hij om alle problemen, van intellectueel eigendom tot juridisch tegenwind, van grote ondernemingen heen kan zeilen.

Starbucks zal hier niet blij mee zijn. De consument wel! Door even de app aan te klikken en aan te geven welke koffie je wil, hoef je niet meer te wachten. Je krijgt namelijk een berichtje wanneer de koffie klaar is. Niemand wil tenslotte wachten! Ook leuk om te vermelden dat het apparaat direct herkent als je niet de voorgeschreven koffie gebruikt. Tenminste, dat is leuk voor de fabrikant.

Je kent vast de mensen die altijd te laat komen als het gunstig is en te vroeg zijn als dat nou juist gewenst is. Mensen die het gevoel voor timing als een art hebben ontwikkeld en altijd net op tijd het juiste doen. Dit wordt meestal als toeval betiteld, terwijl het gewoon een gave is die ontwikkeld is in de jaren van bewust leven. Het gevoel voor timing is misschien wel de meest onderscheidende succesfactor van een serie-ondernemer en van toeval is dan absoluut geen sprake. Timing is namelijk alles in het leven!

Keezel.co

Op de CES hebben ze een op een muis lijkende device ontwikkeld die verbinding maakt het een ‘openbaar’ Wifi-systeem. Vervolgens is er een hotspot gecreëerd dat veilig is door de ingebouwde inscriptie. Dit is een mooie timing nu steeds meer mensen over de hele wereld connectie maken met allerlei openbare netwerken, die allesbehalve veilig zijn. Waarschijnlijk is dit nu nog een los device, maar straks natuurlijk ingebouwd in je computer en een firewall voor een connectie met openbare netwerken.

Ik hoop dat ze snel de technologie verkopen op een licentiemodel aan de computerfabrikanten, want dat is de toekomst! Dit is vergelijkbaar met de TomTom. Ondanks dat echte beveiligingsgoeroes als Steve Gibs geloven in losse units gaat het gemak het winnen, in mijn ogen.

E-senses

Met de Helios Smart Ring geeft E-senses aan of je voldoende zon of buitenlicht hebt gekregen, maar vooral ook wanneer je te veel zon op je Ring krijgt en je dus vooral uit de zon moet gaan. Deze mannen hebben een ring ontwikkeld die pas enkele maanden oud is en nog mooier moet worden. De app geeft aan of je voldoende in de buitenlucht/-licht bent geweest en is een mooi voorbeeld hoe wearables steeds belangrijker worden en ons van waardevolle informatie gaan voorzien.

Ik denk dat het inbouwen in een Fitbit ook hier op lange termijn een oplossing is, maar op korte termijn is het zeker kansrijk voor de wat meer passievere aardbewoners. Zij die bijvoorbeeld meer informatie over de kwaliteit van relaxen willen hebben. E-senses.com is iets wat mij wel aanspreekt, ik ben benieuwd of ik genoeg geluierd heb in de zon of buitenlucht.

Hero Story

Graag noem ik nog Hero Story, een recruitmentgame die helpt bij het selecteren van de juiste mensen. Dit gebeurt aan de hand van Gamified Assessment die naast skills ook meer op cultuur en waarden test, zodat je naast een geschikt persoon ook een leuke collega vindt.

Wellicht heb ik wat gemist en zien jullie het potentieel in andere Nederlandse ondernemingen die er waren om hun internationale ambities vorm te geven. Bijvoorbeeld Leadboxer.com, Utomik.com, Iamprogrez.com en tenslotte de boxen set die alle andere boxen vervangt en waarbij de muziek die je op je app speelt je volgt door het huis. Geweldig voor muziekliefhebbers! Helaas kan ik me dat persoonlijk iets minder toerekenen.

Goed gedaan door onze overheid en zeker onze consulaat in San Francisco verdient een pluim, bij dezen. We gaan later praten over wat er allemaal nog beter kan.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment