Duitse concurrent Takeaway.com wordt nog groter

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 12 dec 2016 in nieuws

Investeerder Rocket Internet verkoopt maaltijdbezorger foodpanda aan zijn grotere rivaal Delivery Hero, mogelijk om dat laatste bedrijf nog aantrekkelijker te maken voor een beursgang. Dat is geen goed nieuws voor Takeaway.com.

De combinatie zal 20 miljoen orders per maand in 47 landen verwerken, waarbij foodpanda zeker twintig nieuwe markten in Oost Europa en Azië toevoegt. foodpanda is actief in 22 landen en claimt het marktleiderschap in 17 landen.

Delivery Hero had de fusie met foodpanda overigens reeds in september aangekondigd, maar volgens Reuters is de verkoop nu dan een feit. Financiële details zijn niet bekend gemaakt, behalve dat het belang van Rocket Internet in Delivery Hero wordt vergroot naar 37,7 procent door de uitgifte van nieuwe aandelen.

Delivery Hero is op papier 3,1 miljard dollar waard en concurreert op de wereldmarkt direct met het beursgenoteerde Just East, Deliveroo, Uber Eats en Amazon.

De samenvoeging van de Duitse bedrijven Delivery Hero en foodpanda is geen goed nieuws voor het Nederlandse Takeaway, omdat de Duitse concurrent daarmee nog sterker wordt. In het algemeen is er op de markt voor maaltijdbezorgers al enige tijd sprake van een consolidatieslag, waarbij de hoofdrolspelers door overnames steeds machtiger worden.

Takeaway.com ging onlangs naar de beurs om zijn groei op de Duitse markt te versnellen. Het aantal orders daar lag in het derde kwartaal op 4,2 miljoen, lager dan in Nederland.

De Duitse markt veroveren wordt lastig. Takeaway stak reeds 37 miljoen euro aan marketing in Duitsland. Dat zijn serieuze bedragen op een totaalomzet van 77 miljoen euro. De Nederlandse beleggersvereniging VEB waarschuwde eerder dit jaar al voor Delivery Hero, dat actief is met de bezorgsites Lieferheld en Pizza.de.  In een worst case scenario verbrandt Takeaway de komende jaren tientallen miljoenen euro´s aan marketing in Duitsland zonder echt vooruit te komen.

Nederland is vooralsnog met afstand de meest succesvolle markt voor Takeaway.com. Met een marktaandeel van ruim 90 procent profiteert het volop van haar schaal en netwerkeffecten.

Delivery Hero en foodpanda zijn nog niet actief op de Nederlandse markt, maar een eerder uitgegeven persbericht van het laatste bedrijf vermeldt Nederland als een van de landen waar het actief zou zijn. Of dat een slip of the tongue is moet nog blijken. De Nederlandse domeinnamen van beide bedrijven zijn enkele jaren terug al gedeponeerd, vorig jaar heeft foodpanda ook het Beneluxmerk laten vastleggen. Delivery Hero heeft dat niet gedaan.

Op de foto: CEO Ralf Wenzel van foodpanda



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment