HomeAway: mobiel boeken is de toekomst

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 30 Nov 2016 in nieuws

De overname van HomeAway door Expedia levert een nieuw miljoenenpubliek op, zegt Marcello Mastioni, hoofd EMEA van de bemiddelaar in online huur en verhuur van vakantiehuizen. Zij bekijken het aanbod vooral mobiel.

Volgens Mastioni profiteert HomeAway onder andere van de technologische kennis van Expedia, zodat het product, de technologie en de gebruikerservaring kon worden verbeterd. “We hebben een nieuwe leider die hiervoor chief product officer was bij Expedia, John Kim. We geven een spannende visie op de toekomst vorm, waarin technologie en innovatie zullen worden toegevoegd aan de vakantieverhuursector.”

De samenwerking tussen HomeAway en Expedia betekent ook dat de online reisagent (OTA) tegenwoordig vakantiehuizen laat zien op haar site. “Dat is een heel mooie kans voor ons, gezien de breedte en het volume van het publiek van Expedia. Wij hebben 100 miljoen bezoekers per maand, bij Expedia zijn dat er 400 miljoen.”

Mastioni ziet bovendien weinig overlap in de bezoekers van Expedia en die van HomeAway. En dat biedt perspectieven. “De typische boeking bij een OTA omvat een of twee personen die maar een paar nachten ergens willen verblijven. Wij hebben vooral vriendengroepen en families, die voor zes tot zeven nachten boeken. Dat is onze doelgroep en ik denk dat die op dit moment nog niet het beste product kunnen vinden op Expedia. Het is lastig om hotels te vinden waar je kamers naast elkaar of zelf maar meerdere kamers tegelijkertijd kunt reserveren. Wij bieden voor dat publiek een fantastisch product op de Expedia-site.”

Mobiel domineert bijna het verkeer

Qua kanalen wordt mobiel steeds belangrijker, vertelt Mastioni. “HomeAway is een mondiaal platform met 190 landen in het portfolio en meerdere talen. Alle kanalen zijn voor ons belangrijk, maar mobiel groeit het snelst. Het derde kwartaal van 2016, dat net is afgelopen, zal naar verwachting het laatste zijn geweest waarin mobiel niet het verkeer domineerde. In de toekomst wordt mobiel het belangrijkste kanaal.”

Met de digitalisering neemt het aantal eigenaren dat hun huis verhuurt toe en daardoor de overlast ook. De negatieve berichten gaan vooral over dronken toeristen op de stoep, rolkoffers die bij nacht en ontij door de straat ratelen, maar ook over schaarse huizen die alleen voor short-stay reizigers worden gebruikt. Mastioni benadrukt dat HomeAway vóór goede regelgeving is. “We voldoen uiteraard aan de lokale regelgeving en werken soms zelfs samen met de autoriteiten bij het opstellen daarvan. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat ons product voor miljoenen reizigers waarde toevoegt aan hun vakantie. Ja, er is een gesprek gaande in met name steden over de impact van vakantieverhuur op de sociale dynamiek en de economie. Wij vinden dat dat gesprek op basis van data moet worden gevoerd. Onafhankelijke studies stellen dat de economie flink profiteert en de sociale gevolgen kleiner zijn dan je zou denken.”

Dit interview is opgenomen tijdens eTravel Europe, de invite-only conferentie die op 4 oktober jl. werd gehouden in Amsterdam. Meer dan tweehonderd bezoekers uit 25 landen kregen informatie over de digitale strategie van airlines als Transavia en airBaltic, deden inspiratie op over contentcreatie, analytics en de deeleconomie en ontmoetten innovatieve ondernemers in de start-up alley.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment