‘Programmatic groeit in 2017 met 31 procent’

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 30 Nov 2016 in nieuws

Geautomatiseerd adverteren, programmatic in het jargon, zal volgend jaar met 31 procent groeien, sneller dan adverteren via kanalen als sociale media of online video. Dat voorspelt Zenith in een maandag verschenen rapport Programmatic Marketing Forecasts.

Het betreft een grootschalig onderzoek dat naar 41 advertentiemarkten kijkt. Nu al is geautomatiseerde verkoop gemeengoed voor display advertenties, zoals banners. Ruim de helft van de advertentiebudgetten gaat naar programmatic en dat wordt volgend jaar nog meer.

De VS blijven de grootste markt op dit gebied met een waarde van 24 miljard dollar dit jaar. Daar wordt al 62 procent van het digitale reclamebudget aan programmatic uitgegeven. Na de VS volgen Engeland met 3,3 miljard dollar en China met 2,6 miljard.

De kwaliteit is ook toegenomen. Voorheen waren lagere kosten de belangrijkste overweging van adverteerders om geautomatiseerd in te kopen, nu is er meer intelligentie beschikbaar om consumenten specifiek te benaderen.

Programmatic breidt inmiddels uit naar tv, radio en andere digitale media die buitenshuis worden gebruikt. De verwachting is dat de inkoop volledig geautomatiseerd wordt bij alle traditionele media. ‘Het is de norm in alle belangrijke markten’, zegt Benoit Cacheux van Zenith tegen MediaPost.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment