Emerce Dare: ‘Smartphone heeft VR bevrijd’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 29 Nov 2016 in nieuws

Augmented en Virtual Reality worden de nieuwste grote uitdaging voor ontwerpers. Marnix Kickert, Creative bij TWNKLS, duikt morgen op Emerce Dare in de zin en onzin van AR, en vertelt hoe interactie werkt binnen een nieuwe werkelijkheid.

Hoe ben je precies in aanraking gekomen met Augmented reality en wat zie je als de grote uitdaging?

“Iedereen is kind geweest, en kent de tijd dat je met je houten zwaard en wat verbeelding je je een ridder waande. Diezelfde verbeelding is waar tegenwoordig je dromen van zijn gemaakt. Het idee van iets tonen dat er eigenlijk niet is gebruikt diezelfde verbeelding, het heeft een soort magie. Augmented Reality was iets dat eerst alleen in Star Trek kon, maar sinds recent ook in de echte wereld. AR wordt tegenwoordig gebruikt van Snapchat tot straaljager. Er komen steeds meer en steeds betere apparaten op de markt, en steeds meer toepassingen.

“Hoe je een gebruiker een taak laat oplossen in 3D, hoe je de balans vindt tussen content en context, of hoe je een toepassing creëert die om kan gaan met de laatste stand van techniek – dat zullen de drijvende factoren zijn voor een succesvol ontwerp. Ik denk dat het maken van de sprong naar AR/VR vanuit web- of appwereld wagen een van de spannendste uitdagingen zal zijn voor een ontwerper. Het is een nieuw speelveld met veel mogelijkheden.”

VR was er al in de jaren tachtig, maar heeft buiten de onderzoekswereld nooit een hoge vlucht genomen. Waarin verschilt de huidige generatie?

“De echte stap is gekomen met de opkomst van de smartphone. Ineens heb je iets in je zak met veel rekenkracht, een groot scherm en vooral een goede camera. Bij TWNKLS hebben wij hiervoor beeldherkenningstechnieken ontwikkeld die er voor zorgen dat jouw telefoon kan herkennen waar je camera naar kijkt. Deze tracking en recognition is de basis voor sterke AR. Met de smartphone als basis hebben AR en VR zich kunnen ontwikkelen tot iets waar gebruikers echt iets mee kunnen. Je kan nu meubels configureren in je eigen huis of compleet in VR ondergedompeld worden in een game.

“Wearables zijn de volgende stap. De eerste generatie, die van de Google Glass en de originele Oculus, heeft een voorproefje gegeven van wat er kan. De volgende generaties zullen deze belofte inwilligen en een belangrijk deel worden van hoe wij allemaal zullen interacteren met de digitale wereld.”

Welke uitdagingen zie je Microsofts Hololens?

“Wij werken nu al een tijd met de Hololens en het is grote sprong voorwaarts. Hoe goed een AR-bril is kun je eigenlijk afmeten aan drie factoren. Ten eerste heb je de sensoren en camera’s die er voor zorgen dat de software de ruimte om de bril heen stabiel in kaart kan brengen. Ten tweede heb je de kijkhoek van een apparaat. Een grote kijkhoek zorgt voor een beeldvullende ervaring die een goede immersie biedt. Ten derde heb je de rekenkracht die er voor zorgt dat je sprekende augmentaties neer kan zetten.

“Een aantal jaar geleden had je de Google Glass die een vrij nauwe kijkhoek had, weinig sensoren, en door de rekenkracht een zeer korte batterijduur. De Hololens van nu kan zeer stabiele augmentaties laten zien met een veel grotere kijkhoek. De vele sensoren zorgen ook dat je hem met gestures kan besturen op een intuitieve manier.

“De applicaties die wij voor de Hololens hebben ontworpen maken maximaal gebruik van deze mogelijkheden, en zouden op een ander device simpelweg niet mogelijk zijn. De volgende versies van de Hololens zouden dit potentieel alleen maar verder uitnutten, en hopelijk ook voor de consumentenmarkt een doorbraak kunnen zijn.”

Naar verluidt oriënteert ook Apple zich op deze technologie. Welke partijen worden volgens jou belangrijk?

“Apple heeft een poos geleden een grote speler in AR wereld overgenomen, en topman Tim Cook is ook een groot voorstander van AR. De vermoedens zijn inderdaad dus zeer sterk dat zij zich op AR willen storten. Google heeft natuurlijk al flink wat ervaring met AR, Meta komt binnenkort met een nieuwe bril uit, en start-up Magic Leap heeft zeer veel aandacht gekregen voor hun wearable. Aan de hardware kant is er dus veel op komst.

“Ik denk zelf dat binnen de wereld van AR en VR degene die de interactie goed krijgt een grote voorsprong zal nemen. Dit ervaar nu nog als een groot gemis. Door het gebrek aan feedback en de soms onvoorspelbare herkenning van je gebaren is door een interface navigeren of een speler bedienen frustrerend. In VR heb je dan ook nog het probleem van je eigen lichaam niet kunnen zien en hoe je door de ruimte beweegt. De echte stap zal zijn wanneer je met je lichaam een applicatie kan bedienen op een intuitieve manier en je dat ook nog eens een langere tijd vol kan houden.”

Wie worden de AR ontwikkelaars van de toekomst? Komen die niet uit de gamehoek?

“Ontwerpen in AR is ontwikkelen in 3D. Je moet als ontwerper ruimtelijk kunnen denken, maar ook weten hoe je het beste haalt uit 3D content. App- en webontwikkelaars hebben vaak geprobeerd binnen een 2D omgeving een ruimtelijke ervaring te geven, en nu kan het eindelijk echt. Er liggen dus grote kansen voor ontwerpers en ontwikkelaars. De gamewereld is een logische speler hierin, maar ook productontwerpers kunnen hierin een hoop toevoegen. Mijn eigen achtergrond is automotive design bijvoorbeeld. Door de nieuwheid van augmented reality zijn kun je als ontwikkelaar echt een verschil maken.”

Emerce Dare wordt op 30 november gehouden in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Tickets hier te koop.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment