‘Google trekt maaltijdbezorgers voor’

Geen reacties
Tags: ,
Posted 29 Nov 2016 in nieuws

Maaltijdbezorger Bestel-thuis.nl is een actie gestart tegen een nieuwe functie in Google-My-Business resultaten die consumenten sneller laat bestellen via Thuisbezorgd.nl en Hungry.nl. Volgens Google betreft het een proef waarvoor enkele partners zijn geselecteerd.

Volgens Peter Meester van Bestel-thuis.nl hebben diverse horeca-ondernemers de laatste tijd geïnvesteerd in een eigen bestelsite om van de ‘hoge commissies van bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl af te komen’. Daarom steekt het des te meer dat juist die duurdere concurrenten bij Google worden weergegeven.

Ook wordt volgens Meester op geen enkele manier de mogelijkheid geboden om hierin te participeren. “Horeca-ondernemers hebben massaal Thuisbezorgd.nl en Google.nl gemaild om dit te laten stoppen, maar er worden geen oplossingen aangereikt.”

Er is inmiddels een website opgericht waarop horeca-ondernemers zich kunnen registreren, ‘zodat we gezamenlijk klachten kunnen neerleggen bij de ACM en de Europese Commissie.’

Google benadrukt dat het om een proef gaat. Daarvoor zijn initiële partners geselecteerd, gebaseerd op verschillende factoren zoals aantal gebruikers en klanttevredenheid. Later zal worden besloten of het programma wordt uitgebreid.

Managing director Sander Bracker van Hungry.nl laat weten dat er nooit contracten zijn gesloten met Google. Er is zelfs geen contact over geweest. “De reden dat wij en Thuisbezorgd.nl er staan is omdat we de grootste in Nederland zijn. Wij werken met ruim 3500 en Thuisbezorgd.nl met ruim 6000 restaurants. Je moet je realiseren dat veruit het merendeel van de genoemde restaurants geen website heeft en degene die dat wel hebben, bieden niet de mogelijk om direct te bestellen.”

screenshot_20161125-034811



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment