Electrolux denkt over ‘Uber voor wasmachines’

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 28 Nov 2016 in nieuws

Wasmachinemaker Electrolux overweegt een concept waarbij zijn klanten de restcapaciteit van hun wasmachines met de omgeving kunnen delen.

De nieuwe directeur Jonas Samuelson filosofeert bij de Financial Times over de toekomst van de apparaten die Electrolux maakt. Ze moeten met internet zijn verbonden, onderling kunnen communiceren, veilig werken en vooral de eigenaar ontzorgen.

Samuelson klinkt in de krant als een fabrikant die aansluiting zoekt tot de moderne wereld. Een wereld waarin veel huishoudelijke apparaten met elkaar zijn verbonden. Daarom speelt hij ook hardop met het idee van een ‘Uber voor wasmachines’. De praktische aspecten moet hij echter nog uitwerken.

De tamtam die de nieuwe topman van het Zweedse bedrijf maakt lijkt vooral functioneel. Het is een signaal aan de markt van kopers, beleggers en andere belangstellenden.

Electrolux zou onderdeel worden van General Electric, maar de Amerikaanse toezichthouder blokkeerde dat proces. De Zweden blijven zelfstandig en moesten snel een duidelijk strategie neerzetten. ‘Winst’ en ‘innovatie’ zijn twee van de belangrijkste pijlers daarin, thema’s waar geen belegger zich tegenkeert.

Een ander item is dat bedrijf als Google en Amazon zich steeds prominenter manifesteren in huishoudens met smarthomeproducten, een ontwikkeling waar Samuelson en zijn concurrenten mee zullen moeten omgaan.

Foto: Bruno Cordioli (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment