Het bureau van de toekomst heeft de klant van de toekomst

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 25 Nov 2016 in nieuws

Bureaus vormen zich naar de vraag van hun klanten die vandaag de dag groot zijn en dus de markt bepalen. Maar als de grote corporaties ten onder gaan, gaan deze bureaus dan met ze mee?

Het circulaire karakter van het digitale tijdperk heeft tot complexe communicatievraagstukken geleid, waarbij afgebakende verantwoordelijkheden tot het verleden behoren. Klanten vragen om A-Z oplossingen, waarbij de oplossing vanuit iedere hoek kan komen. Alle bureaus vechten om de felbegeerde positie van ‘leading agency’: creatief bureau, mediabureau, uitgever, productiebureau, digital agency: zelf de grote consultancy bedrijven en technologie bedrijven dingen mee.

Deze ontwikkeling wordt zeer uitgebreid behandeld in het Adage artikel The Ad Agency of the Future is Coming. Are you ready?.

Om iedere vraag van iedere klant volledig te kunnen oplossen, transformeren steeds meer bureaus naar full service bureaus. Doordat de complexe vraagstukken juist meer specialistische kennis behoeven, kopen bureaus specialistische bureaus op of starten ze nieuwe labels met inwisselbare namen.

Is klant focus de juiste focus?

Bureaus anticiperen op de vraag van vandaag en lopen dus altijd achter de ontwikkelingen aan. Hierdoor kunnen zij hun klanten niet goed genoeg helpen zich voor te bereiden op de uitdagingen van morgen. Morgen moeten bedrijven namelijk scoren op creativiteit, inventiviteit en originaliteit. En een full service bureau dat door middel van fusies en overnames zoveel heeft geïnvesteerd in een compleet aanbod, zoekt waarschijnlijk minder snel naar innovatieve oplossingen buiten eigen muren.

Overal hoor je dezelfde geluid: we zijn geen bureau, we zijn een business partner. Maar hoe anders is het werkelijk dan voorheen? De verschillende bureaus spreken nog steeds een andere taal terwijl ze bij elkaar aan tafel zitten, alleen vallen ze nu onder dezelfde holding. De meeste bureaus ontlenen hun bestaansrecht aan het budget van grote corporate bedrijven, dus het is niet meer dan logisch dat zij zich op hun vraag richten. Hierdoor wordt echter een belangrijk punt over het hoofd gezien: marketeers zijn vaak zelf de weg kwijt.

Marketeers worstelen met een grotere uitdaging dan het complexe ‘medialandschap’. Ze worden geconfronteerd met een tech-savvy, beter dan ooit geïnformeerde doelgroep die een groot deel van de merken in de schappen niet eens overweegt. Deze merken zijn de aansluiting met deze doelgroep kwijt geraakt en  worden ingehaald door de zogenaamde millennial brands: merken die geboren zijn na de economische crisis, vaak een duidelijke purpose hebben en produceren vanuit de ‘sharing economy’.

Het bureau van de toekomst

Bureaus die zich richten op de millennialdoelgroep zijn er voldoende, een bureau voor millennialbrands is er opvallend genoeg nog niet. De millennialbrands lopen de deur bij de traditionele bureaus niet plat. In tegenstelling tot marketeers bij grote corporates weten zij juist heel goed wie ze zijn, wat ze nodig hebben en bij wie ze daarvoor moeten zijn. Ze werken vaak alleen met een bureau voor specifieke inkoop of specialistische kennis.

Zo heeft brillenmerk Ace & Tate geen radiocommercial, maar wel samenwerkingen met boekenwinkel Mendo, met modelabel Daily Paper, Berlijns ontwerpbureau New Tendency en creatief platform It’s Nice That. Je zult niet snel een TV commercial van Uber zien, maar hun app is altijd voorzien van de laatste technologische updates. Marie-Stella-Maris heeft geen printadvertentie in de glossies, maar wel een prachtige brand store in de negen straatjes. De grote A-Z vraag die traditionele merken bij hun bureau leggen, zul je niet snel van een millennial brand krijgen.

Om relevant te zijn voor merken van morgen, zul je je als bureau dus ook opnieuw uit moeten vinden. Kijk ter inspiratie even naar dit populaire plaatje:

bureau

‘The world largest agency has no employees’ zou hier zo in passen. Er is een opmars bezig van bureaus die heel goed snappen hoe je faciliteren tot business model maakt: crew.co, Brandfighters, Tongal.com, theinfluencersmovement.com. Het verschil met standaard partijen die freelancers en opdrachtgevers aan elkaar verbinden, is dat deze platformen ondersteund worden door sterke technologie die kwaliteit garandeert en het proces versimpelt. Hoe geavanceerder de technologie wordt, hoe interessanter deze platformen worden.

Voor de millennial, door de millennial

Voor millennial brands zijn deze ‘bureaus’ ideaal: je bepaalt zelf het projectteam, kiest mensen op basis van reviews, betaalt alleen voor uren die daadwerkelijk gemaakt worden. Volledige vrijheid en volledige transparantie. Zeker niet alle marketeers kunnen met deze nieuwe manier van werken uit de voeten. Voorlopig zullen ze dus echt niet alle business wegkapen bij de grote bureaus, maar het kan sneller gaan dan je denkt.

Het zou niet voor het eerst zijn dan de grote reuzen elkaar de markt uit concurreren en de kleine spelers die opkomen er stilletjes met de buit van doorgaan.  Denk aan Sony – Apple met I-tunes, denk aan Kodak – Instagram, denk aan alle magazines die we nu al zijn vergeten terwijl de onafhankelijke niche titels momenteel floreren als nooit tevoren.

De huidige markt kijkt naar elkaar en luistert naar de klant. Nieuwe spelers kijken naar buiten en luisteren naar zichzelf. Zoals Steve Jobs zei ‘People don’t know what they want, until you give it to them’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment