Column: Fouten maken

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 25 Nov 2016 in nieuws

U realiseert het zich misschien niet, maar u en ik hebben het grote voorrecht een echte revolutie mee te maken. Niet zomaar een tweede industriële, maar de eerste internetrevolutie. De huidige digitale explosie is overigens nog maar het prille begin van een nieuw tijdperk, dat je – al naargelang je situatie – als bedreigend of kansrijk kunt ervaren.

Het zal u niet verbazen dat ik – als ongeneeslijke optimist – met volle overtuiging voor het tweede opteer. Steeds vaker spreek ik CEO’s van grote bedrijven die ook bekeerd lijken. Ze accepteren het onvermijdelijke en digitaliseren hun bedrijfsmodel zo snel als mogelijk. Voor grote, traditionele bedrijven een niet geringe opgave. Want innoveren betekent risico’s nemen en daar hoort het maken van fouten ook bij. Veel bedrijven worden echter nog gecontroleerd door Raden van Commissarissen die bestaan uit met name grijze heren die op de winkel moeten passen. En juist gekozen zijn om hun risicomijdend gedrag en hun intrinsieke behoefte om de status quo te bewaren.

Al staan de medewerkers van zo’n bedrijf nog zo ondernemend in het leven, als het management het maken van fouten als een noodzakelijk onderdeel van de bedrijfsvoering niet accepteert, valt er uiteindelijk weinig tot niks te innoveren.

Bij groeibriljant Facebook worden blunders juist bejubeld. Zo weet CEO Mark Zuckerberg namelijk zeker dat zijn mensen met nieuwe ideeën blijven komen, ook al komt het merendeel ervan nooit tot wasdom. Mocht dat echter wel zo zijn, dan is het ook meteen een vermogen waard. Ook Googles vernieuwingsdrift kent tot nu toe meer mislukkingen dan successen. Dat is helemaal niet erg, mits je tijdig stopt en de schade te overzien is. Falen als bedrijfsnorm, hoe mooi is dat…

General Electric, een van de grootste en meest waardevolle beursgenoteerde ondernemingen ter wereld, noemt zichzelf de oudste startup ter wereld. Het concern is een tijdje geleden aan het grootste avontuur in z’n geschiedenis begonnen. En zet koers als softwarebedrijf dat eigenaar wil zijn van windows, waarmee alle apparaten in de wereld kunnen worden aangestuurd. Daarvoor moeten alle huidige bezittingen in de komende jaren worden verkocht. Een moedige keuze, want volgens CEO Jeffrey R. Immelt is er geen plan B. En dus geen weg terug… Falen is niet erg, maar doe het vooral snel en goed.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce magazine (#153).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment