Uitgevers tegen Europa: ‘Geen strengere cookiewet’

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 24 Nov 2016 in nieuws

In een open brief aan de Europese Commissie roepen uitgevers op om de nieuwe cookiewet niet strenger te maken dan hij al is. Ze willen ook niet verplicht worden om lezers de optie te geven een abonnement af te sluiten. Vrijwel geen Nederlandse uitgever ondertekent de brief.

Negentig Europese krantenuitgevers uit 26 landen waar het Interactive Advertising Bureau (IAB) actief is, ondertekenden de brief. Ook de EPC (European Publishers Council), NME (News Media Europe), EMMA (European Magazine Media Association) en ENPA (European Newspaper Publishers’ Association) ondertekenden de brief aan vice-president Andrus Ansip van de Commissie en eurocommissaris Günther Oettinger highlighting.

IAB Nederland, Sanoma en Improve Digital zijn de enige Nederlandse organisaties die hun naam aan de brief verbinden. Geen van de grote uitgevers uit Nederland of België staat er expliciet in.

Momenteel is de Commissie bezig met de herziening van de ePrivacy Directive, waar de cookiewet uit voortkwam. De uitgevers vrezen nu dat ze nog verder worden ingeperkt in het verzamelen van profielinformatie van hun online publiek. Daardoor kunnen ze minder gerichte en relevante reclame uitserveren, wat – zo wordt aangenomen – tot omzetdaling leidt.

Ze willen ook voorkomen dat andere regels ertoe kunnen leiden dat ze hun werk voor niets online moeten zetten. Een ander thema dat de groep niet zint, is dat de verplichtstelling van een abonnementenoptie. Dit is vermoedelijk bedoeld voor publiek dat reclameloos de krant op internet wil kunnen lezen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment