Wat hebben e-commercebedrijven aan Magento Analytics?

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 24 Nov 2016 in nieuws

Magento heeft onlangs RJ Metrics overgeomen. De analyticssoftware van dit bedrijf wordt geïntegreerd in het e-commerceplatform en omgedoopt tot Magento Analytics. Wat hebben e-commercebedrijven hieraan?

In de aankondiging spreekt Magento van een cloudoplossing die winkeliers slimmer zal laten verkopen. Het aggregeert data vanuit meerdere bronnen en toont deze in een makkelijk bruikbare interface, vertelt de CEO van RJ Metrics Robert Moore in een interview met Blue Acorn. Door gegevens uit onder andere Google Analytics, Magento zelf, Zendesk en Facebooks advertentienetwerk samen te voegen, ontstaat een completer beeld van de de klant en zijn waarde.

Wat is het voordeel van Magento Analytics?

In tegenstelling tot andere analyticssoftware is Magento Analytics niet gebouwd voor een breed publiek. De winkelier staat volledig centraal, zegt Moore over de ontwikkeling. Natuurlijk waren er al verschillende extensies beschikbaar die data verzamelden, maar die combineren niet zoveel bronnen. De ‘diepte’ van de data ontbreekt dus. Magento juicht het toevoegen van extra eigen bronnen juist toe.

Daarnaast zijn natuurlijk ook de eigen shop-data onderdeel van het pakket. Verkooprapporten vertellen over de omzet, orders, verzendkosten en retouren. Klantrapporten geven inzicht in omzet en het aantal bestellingen per klantsegment. Productrapporten vertellen meer over het aantal views per item, de bestsellers uit de winkel en actuele voorraad. Magento houdt ten slotte bij hoe vaak bepaalde zoekopdrachten zijn uitgevoerd en hoeveel winkelwagentjes er zijn achtergelaten.

Vervangt het tools als Google Analytics?

Wat Google Analytics doet voor pageviews, doet Magento Analytics voor mensen, meent Moore. De tools zijn juist naast elkaar te gebruiken. Er is niet voor niets gezorgd voor een integratie. De software die Magento brengt, richt zich op klantdata en combineert dat met gewone webdata. Zo krijg je een volledig plaatje van de ‘customer lifecycle’.

Is Magento Analytics bruikbaar voor B2C- en B2B-bedrijven?

Eerder dit jaar kondigde Magento al aan een speciale B2B-module uit te gaan brengen. Niet zo verwonderlijk want de B2B e-commercemarkt staat aan de vooravond van kleine revolutie. Magento Analytics is volgens de berichten dan ook bruikbaar in een B2C- én B2B-markt. Bedrijven in de eerste categorie leren welke klanten het meeste opleveren en waar die vandaan komen. Zij krijgen volgens Moore bovendien beter begrip van de impact van marketingcampagnes, promoties en het effect van customer service. In een B2B-omgeving worden diezelfde analyses in zijn ogen alleen maar belangrijker omdat er herhaalaankopen van ‘high value’-klanten mee zijn te stimuleren.

Wat betekent dit voor andere bedrijven en hun software?

Met Magento Analytics kunnen data geïmporteerd en ook geëxporteerd worden via API’s. Daardoor zijn dus integraties te maken met andere software voor bijvoorbeeld gebruikerstests. De meest voor de hand liggende kans is om de data van bepaalde klantsegmenten te gebruiken voor personalisatietools, gekoppeld via de API.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment