Campagnepanel: Domino’s snapt ‘t

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 23 Nov 2016 in nieuws

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een Snapchat-campagne van Domino’s Pizza met Kakhiel.

Site: dominos.nl/aanbiedingen/stuntweek

Klant: Domino’s Pizza Nederland

Bureau: Adfactor

Gebruikte media: Snapchat, televisie, radio, online display en Facebook. Lokaal wordt er door winkels geflyered en zijn er promoteams.

Doel van de campagne: Activatiecampagne voor nieuwe klanten en orders rond lunchtijd bij jongeren. Afgeleid doel: aantal fans op Snapchat vergroten.

Omschrijving

Eind september nam internetcartoonist Kakhiel het Snapchat-kanaal van Domino’s Pizza Nederland geheel over. Met challenges prikkelt hij fans tot interactie in deze jaarlijkse stuntweek van de pizzabakker. Met de typische Kakhiel-content worden jongeren tijdens de take-over uitgedaagd om onder andere gratis pizza’s voor de klas te winnen (‘Stuur een foto van je karige lunch’). Je moet hiervoor het account van Domino’s (dominos_nl) in de Snapchat-app volgen. De actieweek zorgde naar eigen opgave voor gigantische drukte in de honderdveertig deelnemende winkels van de pizzaketen.

Panelleden

Maurice Gilissen – Campagnespecialist, Vodafone Group

Een activatiecampagne verrijken met Snapchat is logisch, want het kanaal leent zich bij uitstek voor een koppeling tussen een jongere doelgroep, urgentie en locaties. Door een vrijere tone of voice te kiezen kun je ook iets commercieels als een stuntweek er goed mee onder de aandacht brengen. Ik schatte de doelgroep van Kakhiel ouder in dan scholieren en studenten, maar aan de reacties te zien lijkt dit een perfecte match. Ik heb genoten van de hap-slik-wegcontent. De pizza is natuurlijk een dankbaar onderwerp voor Kakhiels bekende droge humor. Helaas is de conversie door gebrek aan goede analytics nauwelijks te meten. Ben tevens benieuwd naar de stijging van het aantal views/volgers door deze kruisbestuiving. Ook na de campagne. Want op Snapchat ben je zo goed als je laatste story.

Cijfer: 8

Maarten de Vries – Founding partner, Digital Agency Group

Goed geslaagde campagne, je herkent Kakhiels stem er echt in. Het is gedurfd om juist hem als influencer in te zetten, omdat het niet bepaald een voorbeeldfiguur is met zijn droge, flauwe en soms ietwat grove humor. Gezien de interactie die Domino’s via Snapchat terugkrijgt, zie je maar weer dat humor een belangrijke factor is in het activeren van mensen, in dit geval scholieren. Wat sowieso heel sterk is aan Snapchat-take-overs is dat je een blijvende groep volgers creëert die je nadien ook nog volgen. De doelgroep nodigt je merk daarmee uit om leuke relevante content te blijven maken. Ben benieuwd hoe Domino’s dit verder op wil pakken. Of ze bij nieuwe acties met take-overs blijven werken, of dat het Snapchat-account ook vanuit henzelf wordt opgepakt.

Cijfer: 8

Marcel van der Heijden – Managing Director, a friend of mine

Eindelijk een merk dat op Snapchat durft! Het aantal succesvolle voorbeelden uit de Verenigde Staten is oneindig, maar in Nederland durven de meeste merken nog niet echt. Met de combinatie van Domino’s en Snapchat met Kakhiel heb je de juiste ingrediënten voor een succesvolle campagne te pakken. De inzet van Kakhiel als influencer is slim omdat hij op Snapchat een veel groter bereik heeft dan Domino’s. De opzet van de campagne zelf is eveneens leuk. Je ziet dat zowel Kakhiel als Domino’s erg hun best doen om de interactie met de doelgroep op te zoeken. Wat ze met de verschillende opdrachten ook aardig lukt. Als we kijken naar de binnenkomende ‘snaps’ dan is de scholieren-doelgroep goed bereikt. En als de verkoopcijfers ook kloppen, is de campagne zeker geslaagd.

Cijfer: 8

*) Dit campagnepanel werd eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce magazine (#153).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment