‘Wie reislustige millennials wil bereiken, moet op Snapchat’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 22 Nov 2016 in nieuws

Facebook en Twitter zijn massaal omarmd door de Nederlandse reiswereld. De aanwezigheid op Snapchat daarentegen is zo’n beetje beperkt tot Transavia en GOGO. Vanwaar deze koudwatervrees?

De socialmedia-app Snapchat is meer dan 2 miljoen keer gedownload in Nederland en dat aantal stijgt nog steeds. Het netwerk is gericht op het delen van video’s en foto’s die na tien seconden verdwijnen, tenzij je ze onderdeel maakt van je ‘story’. Met name millennials maken gebruik van Snapchat, waarbij het zwaartepunt ligt op de leeftijdsgroep 15 tot 24 jaar. Ze vormen nu misschien nog niet het vermogendste segment van de reismarkt, maar het is zeker de moeite waard om je merk alvast onder de aandacht te brengen bij de big spenders van morgen.

Reismerken laten Snapchat links liggen

Roel Derksen is senior digital marketeer bij PauwR, dat onder andere Best Western Hotels en Vakantieboulevard.nl als klanten heeft. Hij ziet ook dat reismerken Snapchat links laten liggen en dat verbaast hem. “Het is een medium dat vooral interessant is om ‘awareness’ te creëren. De gebruikers zijn zeer betrokken, er wordt veel sneller gereageerd dan op andere social media. Waarschijnlijk omdat Snapchat laagdrempeliger is, fun en ‘in the moment’. De foto’s en video’s die worden geplaatst zijn echt en persoonlijk.”

Dat is meteen de reden waarom bedrijven huiverig zijn om een Snapchat-account aan te maken, denkt Derksen. “Aan de content die wordt geplaatst op Facebook, Twitter en Instagram ligt een uitgebreide contentstrategie ten grondslag. Het draait om het perfecte plaatje dat past bij de huisstijl. Op Snapchat is de content rauwer. Bij Transavia beheert elke week een andere medewerker de Snapchat-account. Hij of zij laat zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Dat is natuurlijk een totaal andere aanpak dan een social media team trainen en alle interacties laten doen. Bedrijven kiezen dan toch vaak voor de veilige, bekende weg en houden het bij Facebook en Twitter.”

Snapchat informatie

Nog geen Nederlandse advertenties

Daar komt bij dat je op Snapchat geen zogeheten snaps (berichten) kunt inplannen en er zijn geen analytics waarmee je de effectiviteit kunt meten. Ook is het lastiger om op Snapchat een community op te bouwen. “Dat komt onder andere doordat je er vanuit Nederland nog niet op kunt adverteren. Je moet dus via andere kanalen laten weten dat je actief bent op Snapchat en hopen dat men je daar gaat volgen. Op Instagram en Twitter kun je nog mensen bereiken door middel van hashtags, die geïnteresseerd zijn in de soort content die je plaatst. Dat is op Snapchat ook niet het geval. Het opbouwen van volgers is dus echt een olievlek die zich moet verspreiden. Goede content helpt daar uiteraard bij.”

Maar wat is goede content op Snapchat, behalve actueel en ongelikt? Derksen: “Niet je product pushen, humor gebruiken en snelle content maken. Video’s doen het goed. De maximale speelduur is 10 seconden. En durf te experimenteren met content, alleen zo kun je testen wat goed werkt.”

Voor bedrijven die het nog niet aandurven om een eigen Snapchat-account te openen, geeft Derksen de tip om eens naar influencer marketing te kijken. “Er zijn genoeg invloedrijke Snapchatters die je merk onder de aandacht kunnen brengen bij hun volgers. Op die manier benut je de mogelijkheden van het medium zonder dat je er zelf op aanwezig bent.”

GOGO bereikt doelgroep op Snapchat

Gerdien Elkink, GOGOGerdien Elkink is bij GOGO verantwoordelijk voor de online en offline marketing van het jongerenreismerk. Zoals gezegd is GOGO een van de weinige Nederlandse reisorganisaties die actief zijn op Snapchat. Waarom? “Makkelijk antwoord: omdat onze doelgroep leeft met Snapchat. Wij zien het echt als marketingkanaal en nemen het net zo serieus als bijvoorbeeld YouTube en Spotify.”

Vooralsnog zet GOGO Snapchat vooral in voor branding, al wordt er ook geëxperimenteerd met meer salesgerichte acties. “We brengen weleens kortingscodes op een leuke manier in beeld. En afgelopen jaar hebben we voor het eerst een Snaphunt georganiseerd. We hadden op unieke locaties in Nederland stickers geplakt en lieten die zien op Snapchat. Wie de plek herkende en ernaartoe ging, om dat vervolgens weer op Snapchat te plaatsen, kon een vakantie winnen. Uiteindelijk gingen ruim 4.000 jongeren op pad en hebben we zes groepjes op reis gestuurd.”

Wat die Snaphunt GOGO heeft opgeleverd, kan Elkink niet zeggen. “Het blijft lastig om de ROI te meten, omdat Snapchat geen advertentiemodel heeft en dus ook niet de bijbehorende analytics tools biedt. We zien wel hoe vaak een snap wordt bekeken en hoe intensief er wordt meegedaan aan acties.”

Steeds meer op sales gericht

Elkink denkt wel dat Snapchat steeds meer een verkoopkanaal zal worden. “Als de populariteit ervan doorzet en Snapchat het ook in Nederland mogelijk maakt om campagnes te plaatsen en het effect ervan te meten, dan zeker. Wat hierbij ook van belang is, is dat Snapchat het makkelijker moet maken om snaps te laten zien aan niet-volgers.”

Het probleem met het opbouwen van een community dat Derksen schetst, herkent Elkink. “Wij werken samen met artiesten en dj’s die we aan onze reizen koppelen. Zij nemen af en toe onze Snapchat-account op en roepen hun volgers op hen daar te volgen. Dat werkt heel goed. Verder roepen we onze gasten op om bijvoorbeeld een foto met hun partysquad (vakantievrienden – red.) te delen of de aftermovie van hun vakantie op YouTube te zetten met GOGO in de titel. User-generated content is voor ons heel belangrijk.”

Daarbij loopt GOGO af en toe tegen de grenzen van het product aan: de zomer is het hoogseizoen. “Onze reisleiders delen ‘s zomers live beelden van de bestemmingen. In de winter is het lastiger om relevante content te bieden. We werken dan met winacties of interviews met dj’s en bekende vloggers.”

Om de betrokkenheid van de jongeren hoog te houden, bouwt de jongerenreisorganisatie aan een ambassadeursplatform, vertelt Elkink. “Jongeren die vaak GOGO-gerelateerde content plaatsen op social media, verdienen credits. Die kunnen ze bijvoorbeeld inwisselen voor kortingen of een meet & greet met een dj. Op die manier willen we als GOGO top-of-mind blijven bij de doelgroep.”

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment