Wereldwijd influencers managen: ‘Ieder bedrijf een influencer marketeer’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 22 Nov 2016 in nieuws

Het is nog moeilijk voor te stellen, maar over een aantal jaar werkt er bij de meeste bedrijven een influencer marketeer. Die zal zich op internationale schaal bezighouden met het vinden van de juiste invloedrijke personen voor onder meer campagnes en user generated content.

Die voorspelling doet Jolique Möller, oprichter van het platform Influentials – een marktplaats waar waar merken en influencers elkaar moeten gaan vinden. Het in september gelanceerde platform is zeker niet de enige in zijn soort. De afgelopen tijd poppen diverse netwerken op met als doel in te spelen op de groeiende vraag naar influencer marketing.

Möller zegt op dit moment zo’n 3500 invloedrijke personen aan zich te hebben gebonden. Die vinden op de marktplaats bijvoorbeeld campagnes van Coolblue en Van Gils. Door de bedrijven wordt er bijvoorbeeld gevraagd om een review of andere inhoudelijke post op een eigen blog of sociale media-account. In ruil daarvoor mag de influencer het product houden of krijgt diegene een financiële vergoeding. ‘We draaien vraag en aanbod om. Door zo’n aanpak is het recruiten van influencers minder arbeidsintensief.’

Tot haar voorspelling – ‘in ieder bedrijf werkt straks een influencer marketeer’ – komt ze naar eigen zeggen na een blik op de markt en eigen ervaringen in de VS. Dat leidde eerder tot een een platform speciaal voor fashion bloggers. ‘Maar ik zie dat veel grote merken inmiddels geproefd hebben aan influencer marketing.’ Ze spreekt over een zelfde situatie als toen sociale media opkwamen. ‘Het is nu nog een bijzaak voor de marketeer of het wordt uitbesteed aan de stagiair.’

De wereldwijde focus van het platform is niet voor niets. Influencer marketing wordt, of is al, onderdeel van van de bredere marketing en PR-strategie. ‘Dat vraagt om tijd en aandacht. Een social media manager kunnen we bij de grotere merken ook niet meer wegdenken.’

Hoe het werk van zo’n marketeer er specifiek uitziet? Dat is een behoorlijk takenpakket, zegt Möller. ‘De influencer markteer moet thuis zijn in de wereld van branche specifieke influencers.’ Zeker wanneer een bedrijf in meerdere categorieën of cross border actief is, kan dat snel complex worden: het ontwikkelen van campagnes waarin de kracht van influencers centraal staat, zoeken naar de juiste personen, zorgen voor de juiste samenwerkingsverbanden, briefen van de betrokkenen en vervolgens het volgen van de campagne en rapporteren van de behaalde resultaten.

‘Relatiemanagement is een essentieel onderdeel. Influencers zijn net vogels en vliegen dus alle kanten op. Het is belangrijk om ze allemaal te binden aan je merk. Hierin moet je investeren.’ Buiten de eigen landsgrenzen werk je met influencers die in eigen land invloedrijk zijn. Enige nadeel van een centrale aansturing van internationale influencers is natuurlijk wel dat ze iets minder makkelijk zijn in te zetten voor offline activatie. Alle internationale ambassadeurs verzamelen voor één centraal merkevenement is complex.

Beschouw de influencers als nieuwe ambassadeurs, zegt Möller. Ze verspreiden een verhaal onder de mensen die je nog niet kennen en op nieuwe locaties. De gegenereerde content is weer te gebruiken voor de eigen verkoopkanalen en social media.

Foto: Eugenio Marongiu / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment