Horeca al langer kritisch op IENS

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 22 Nov 2016 in nieuws
­

Restaurantsite IENS lijkt sinds  gisteren de gebeten hond. Op de dag dat de site zijn jaarlijkse top 100 van beste restaurants publiceerde, brak de kritiek in alle hevigheid los. Restauranteigenaren vinden IENS niet onafhankelijk meer. De onvrede broeide onderhuids al langer.

Sinds kort kunnen restaurants een contract afsluiten met IENS, waarmee de reserveringen via die site lopen. De restaurants die de meeste reserveringen krijgen komen als gevolg daarvan bovenaan te staan, niet meer de restaurants met de beste beoordelingen. Dat is volgens Koninklijke Horeca Nederland niet goed voor ondernemers; niet goed voor consumenten en ook niet voor IENS als ze een onafhankelijke reviewsite willen blijven in Nederland.’

Afgelopen zomer ontving aantal KHN-ondernemers van IENS reeds de contracten met de nieuwe voorwaarden. Robèr Willemsen, voorzitter KHN, waarschuwde toen al: ‘Als de geluiden kloppen, wordt IENS meer een reserveringssite. Niet betalen is minder zichtbaar in de lijst. Gezien de stevige marktpositie van IENS in Nederland voor gastrecensies, is dit geen goede ontwikkeling voor restaurateurs.’

De veranderingen bij IENS hangen samen met de overname van IENS door TripAdvisor. Met deze overname veranderde het productaanbod van IENS: ondernemers kunnen twee betaalde pakketten afnemen, inclusief de reserveringsmodule SeatMe. De standaardpresentatie (met foto, menukaart en contactgegevens) wordt gratis voor iedereen.

Juist een reviewsite zoals IENS heeft in Nederland een groot marktaandeel waar het gaat om restaurantoriëntatie van gasten. Als hieraan een commerciële reserveringmodule wordt gekoppeld (zoals SeatMe) dan kan een ondernemer ‘volgens de brancheorganisatie eigenlijk niet anders dan hieraan meedoen. Anders loopt hij omzet mis omdat hij volgens de site ‘geen beschikbaarheid’ toont.

Maar ook de consument wordt bij dit soort ontwikkelingen geraakt, vindt KHN, want goede restaurants die niet meedoen, zie je niet meer, of minder goed. ‘Recensies verliezen zo ook aan kracht. Een slechte zaak. De restaurateur mag niet afhankelijk worden van de marktmacht van de bezorg- en reseveringssites.’

De branchevereniging ging afgelopen zomer al verhaal halen bij IENS. Die liet toen weten dat er praktijk niet zoveel verandert aan de manier waarop zoekresultaten worden getoond.

Volgens IENS zal een consument nog steeds alle restaurants getoond krijgen die aan de criteria voldoen (boekbaar en niet online boekbaar). Maar wel is het zo dat bij de nieuwe website de standaardsortering restaurants die online te reserveren zijn (onafhankelijk van beschikbaarheid) eerst getoond worden, gevolgd door alle overige restaurants in de betreffende categorie.

Toen reserveringssite Couverts in oktober werd overgenomen door IENS, klonken er weer kritische geluiden. Door de overname zijn alle restaurants die nu alleen gebruikmaken van Couverts, ook direct te reserveren via IENS en TripAdvisor. Restaurants die nu nog beide platformen gebruiken, kunnen straks met nog maar één reserveringssysteem werken.

KHN waarschuwde dat de overname mag leiden tot hogere kosten voor de restaurateur. De organisatie beloofde de ontwikkelingen ‘scherp in de gaten te houden’.

KHN vindt dat de gasten die een tafel bij een restaurant willen reserveren dit het beste rechtstreeks bij dat gewenste restaurant zelf kunnen doen. De platformen zijn meer geschikt voor gasten om zich te oriënteren.

IENS lijkt overigens niet van plan om de opzet te veranderen. De consument kan de restaurants op basis van bepaalde criteria juist beter vinden, zegt de directie.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment