Ex-mediadirecteur met online kijkcijferkanon

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 21 Nov 2016 in nieuws

Michiel de Gooijer, een oud-directeur bij Endemol, Talpa en DigitasLBi, is vermoedelijk Nederlands grootste internationale videopublisher op Facebook. Bereik: 20 tot 50 miljoen per week en 200 miljoen videoviews. Doel: positief gevoel opwekken. Corporate adverteerders slaan erop aan.

“De video’s gaan enorm viral en hebben een gemiddelde engagementratio van 9 à 10 procent. Het doel is positief gevoel opwekken en impact hebben met inspirerende verhalen.”

“Pas geleden kreeg ik een bericht van een Amerikaanse gevangenbewaarder. Hij vertelde dat hij door onze video’s weer het goede in de mens is gaan zien. Onder een andere video, over een verhaal vader die ontzettend veel van zijn autistische zoon houdt, ontstond spontaan een inzamelingsactie die vijfduizend dollar opleverde.”

Eenmaal uit de startblokken is Michiel de Gooijer niet meer te stoppen. Met aanstekelijk enthousiasme legt uit hij hoe de bijzondere maar menselijke, herkenbare verhalen inmiddels naar hem toerollen. In video’s van maximaal 150 seconden licht hij die uit. “Ik had nog nooit een camera vastgehouden, nog geen video gemonteerd.”

Begin 2015 zette De Gooijer een punt achter zijn corporate carrière. “Ik had het idee dat ik iemands anders stoel bezet zat te houden. Ik wilde gaan bijdragen aan de wereld, verhalen vertellen die impact hebben.”

Zijn achtergrond zorgde ervoor dat het idee degelijk, zakelijk werd aangepakt. Het idee kreeg een naam: BrightVibes en twee co-founders met grote netwerken: Pasa Mustafa en Aletxu Echevarria uit Engeland en Spanje. Mensen die hij kende uit zijn tijd bij Endemol International. “De eerste maanden werd het publishingplatform en het merk Brightvibes ontwikkeld. Daarna deelden we video’s van anderen op onze Brightvibes’ Facebook-pagina en Brightvibes.com. Voorzichtig begonnen we met eigen producties.Die gingen snel viral. De eerste was het verhaal van Keanu Reeves. Vervolgens zijn we steeds meer zelf video’s produceren.”

De Facebookpagina, bestierd vanuit Utrecht, Londen en Bilbao, begint aandacht te krijgen van grote buitenlandse pagina’s en mediamakers. Zij willen de virals delen naar hun eigen publiek, maar vragen ook of De Gooijer hun hits op zijn pagina wil delen. “Dat bekijk ik per geval. Zo lang we er allebei van profiteren ga ik ervoor.”

Geld verdient de onderneming nog niet, inkomsten zijn er wel maar die worden voornamelijk geïnvesteerd in nieuwe videocontent. Tegen betaling worden er positieve verhalen voor derden geschreven. Daarnaast, en dat is de ideale inkomstenstroom, slaan internationale corporates aan op het concept.

“Ik noem nog geen namen, maar je kunt je voorstellen dat bedrijven die hoog scoren op de duurzaamheidsindices een maatschappelijk aansprekend, zelfs mensenlijk, verhaal met impact kunnen vertellen. We draaien nu de eerste pilot. Partners zijn bijna per definitie internationale corporates.”

Brightvibes heeft nu twee Facebookpagina’s: een Engels- en een Spaanstalige. Over niet al te lang moet daar een Nederlands- en Duitstalige bij komen. “Die moet eind 2017 toch wel tweehonderdduizend volgers hebben.” Ook is hij bezig met uitbreiding middels lokale vertegenwoordiging in Zuid-Afrika en Australië.

Waar mogelijk zoekt de media-ondernemer, ook in Nederland, samenwerking met andere partijen. Om zijn producties op hun kanalen door te zetten, om hen te helpen omgaan met socialmedia maar ook om nieuwe verhalen te spotten. “Uiteindelijk wil ik positief impact op de wereld maken. Dat hoeft heus niet uit liefdadigheid.”

Volgend jaar gaat Brightvibes ook YouTube serieus aanpakken. Hoewel dat het bereik aanzienlijk zal vergroten, leent de videosite van Google zich niet minder goed dan Facebook voor het community-element. Facebook zal daarom, samen met Brightvibes’ eigen site, het dominante kanaal blijven.

Foto: Maggie Doyne (CNN Hero of the Year 2015) en Michiel de Gooijer



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment