Kinderen besteden meer tijd aan internet dan televisie

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 18 Nov 2016 in nieuws

Voor het eerst spenderen kinderen in Engeland meer tijd op internet dan ze dagelijks televisie kijken, aldus een rapport van media- en telecomtoezichthouder Ofcom. Ondanks de opkomst van talloze hippe apps blijft YouTube een van de grote favorieten, zelfs bij kinderen van drie en vier jaar. Facebook verliest aan belangstelling.

Kinderen tussen de vijf en vijftien jaar besteden per week 15 uur aan internet en 13:36 minuten aan televisie. De internettijd groeide afgelopen jaar met 1:18 uur, de tv-tijd nam af met 1:12 uur. Dat valt te lezen in het Ofcom-rapport ‘Children and Parents: Media Use and Attitudes‘ (PDF).

Ook de allerkleinsten zijn onder de loep genomen. Een op de drie peuters heeft een eigen tablet of andersoortige internetschermpje. Zelfs deze groep krijgt meer kijktijd te verstouwen op de telefoons of tablets waar ze hun knuistjes op weten te leggen. De 3- en 4-jarigen zijn 8:18 uur online, 90 minuten meer dan een jaar geleden. Het is niet duidelijk van welke andere activiteit dat anderhalf uur is weggeroofd.

Wat reclame betreft, is de helft van de kinderen tussen de twaalf en vijftien zich ervan bewust dat reclame persoonsgericht kan zijn. Daarnaast heeft 57 procent door dat vloggers producten kunnen aanbevelen tegen betaling. Over de ethiek van online reclame zegt de Ofcom niets. Gisteren werd op Social Media Week Rotterdam duidelijk dat adverteerders voor botox en fillers bloggers proberen in te schakelen voor reclamedoeleinden.

Overigens is Google wat problematischer voor kinderen. Slechts een kwart van de acht- tot elfjarigen en 38 procent van de twaalf- tot vijftienjarigen snapt het verschil tussen organische en betaalde links.

Op het gebied van socialmedia is Facebook nog wel het meestgebruikte medium, maar het verliest duidelijk aan waarde bij de jeugd. Vermoedelijk is het in 2017 bij minder dan de helft van de kinderen de belangrijkste app.

Foto: Adam B (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment