Freshheads: ‘Designers moeten transitie naar AI-tijdperk begeleiden’

Geen reacties
Tags:
Posted 18 Nov 2016 in nieuws

Schetsen films en series een toekomstbeeld dan betekent de komst van nieuwe technologie geregeld weinig goeds voor de mens. Of het nu the Matrix is of het meer recente Black Mirror, er is sprake van een dystopie. Moeten we inderdaad pessimistisch zijn?

Nee, denken Gijs van Zon en Evert Hilhorst, beiden als designer werkzaam bij Freshheads. De grote volgende stap is natuurlijk Artificial Intelligence (AI). “Maar mensen zijn bang de controle over hun lever te verliezen. Niet weten wat er gebeurt of hoe iets werkt is misschien wel het ergste”, zeiden ze tijdens ‘Dutch Design Week goes Digital’.

Voor het wegnemen van die angst zijn designers nodig, zeggen ze. Die kunstmatige intelligentie hoeft niet noodzakelijk allemaal apparaten op te leveren die eigenlijk ‘black boxes’ zijn en waarvan niemand begrijpt hoe ze werken. Tussen de auto zoals we die nu kennen en de zelfrijdende zit nog een hele overbruggingsfase. “Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor designers”, denkt Van Zon.

Het is volgens de twee goed om het onderscheid te maken van twee typen intelligentie. “Je hebt ‘weak AI’ die je als gebruiker helpt. Het is een algoritme van een designer met zeer duidelijke grenzen aan zijn kunnen. Daar staat ‘strong AI’ tegenover. Deze variant leert zelf, kan daadwerkelijke denken en beslissingen nemen. De vraag of dat een goede of slechte ontwikkeling is, is interessant, maar veel interessanter is de ontwikkeling van ‘weak AI’. Dat is iets dat zich op dit moment direct in ons leven bevindt.”

Deze zwakkere vorm levert slimme assistenten op die de gebruiker helpen – Siri bijvoorbeeld – en ‘agents’. De Roomba, een gerobotiseerde stofzuiger, is daar een voorbeeld van. Die assistenten en agents zou je als designer moeten inzetten, zeggen Van Zon en Hilhorst. Je kunt als designer namelijk laten zien waarom een slim apparaat doet wat die doet. Daarmee overtuig je de gebruiker ervan dat het juiste gebeurt.

Als goed voorbeeld noemen de twee Tesla. Het bedrijf experimenteert nu al heel erg met nieuwe manieren van informeren. Zo wordt het gedrag van echte bestuurders vergeleken met de keuzes die de software maakt of zou maken. Het tonen van die informatie maakt de overstap op een zelfrijdend voertuig alleen maar makkelijker.

“Designers zullen de transitie naar AI moeten begeleiden zodat we niet eindigen in één van de doemscenario’s.”

De vierde ‘Dutch Design Week goes Digital’ vond plaats tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven en had als thema: ‘Where Digital Meets the Real World’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment