Voorlopig lost inlogsysteem iDIN weinig problemen op

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 18 Nov 2016 in nieuws

De banken hebben samen met de Betaalvereniging Nederland een nieuwe inlogservice gelanceerd genaamd iDIN. De hoop is ook dat de consument straks bij iedere webwinkel inlogt zoals men nu betaalt met iDeal. Vooralsnog lijkt de dienst weinig echte problemen op te lossen.

Dit jaar is iDIN onder meer getest bij de Belastingdienst, ONVZ en Youfone. Daarmee wordt direct duidelijk waar de banken op hopen: iDIN moet vooral een universele inlogmethode worden. Een beter alternatief voor DigiD. Geen gehannes meer met wachtwoorden, de consument gebruikt gewoon de inlogmethode van de bank. 

Einde van de conversie-killer?

Voor het online winkelen betekent de introductie dat de rij aan invulvelden op termijn mogelijk verdwijnt. In plaats daarvan logt iemand in op de manier zoals hij ook afrekent met iDeal, die andere bekende service van de banken. De bij banken bekende gegevens kunnen direct worden opgevraagd. Voor de winkelbedrijven zou het grote voordeel zijn dat zij niet meer hoeven te twijfelen aan iemands identiteit. Die is immers al vastgesteld door de bank.

Daarmee zegt iDIN ‘een deel van de administratie’ uit handen te nemen. Volgens de Betaalvereniging Nederland hoeven deelnemende bedrijven niet bang te zijn daardoor zelf geen klantgegevens meer te kunnen verzamelen voor bijvoorbeeld klantcontact of marketing. De ‘acceptant’, een webwinkel bijvoorbeeld, geeft bij iedere transactie aan welke gecontroleerde gegevens nodig zijn voor de verwerking en verdere dienstverlening.

iDIN lijkt daarmee als twee druppels water op inloggen met een social media-account. Logt een gebruiker met zijn Google- of Facebook-account in bij een online dienst, dan wordt er ook toestemming gevraagd voor inzage in allerlei gegevens. Nee, bankgegevens mag het bedrijf nooit inzien. Persoonsgegevens en in de toekomst wellicht het telefoonnummer en e-mailadres behoren wel tot de opties.

‘Als de consument maar krijgt te zien waarvoor de gegevens worden gebruikt’, zo zei woordvoerder Berend Jan Beugel tijdens de lancering in Amsterdam. ‘De webwinkel moet vooral heel duidelijk aangeven wat ze met die gegevens doen. Het zou inderdaad kunnen dat dit voor marketingdoeleinden is. Wellicht dat een volgende stap is om tijdens de identificatie direct een vinkje te tonen voor de inschrijving voor een nieuwsbrief.’

Of iDIN een succes wordt, is nog maar de vraag. Bol.com heeft al aangegeven nu geen meerwaarde te zien in het systeem.

Mobiele variant en iDeal ontbreken nog

Aan de gebruikerszijde is vooral de afwezigheid van een mobiele variant een groot gebrek. iDIN werkt op dit moment alleen op de desktopcomputer. Het is volgens Beugel een logische vervolgstap om ook te integreren met de mobiele apps van banken. ‘Je hebt gelijk als je zegt dat mobile first belangrijk is. Er zijn heel veel mensen die met hun mobieltje internetten, maar het tempo wordt aangegeven door de deelnemende banken. Mijn verwachting is dat een aantal banken die stap snel zullen zetten.’

Voor de consument lijkt het bovendien geen enkel urgent probleem op te lossen. Oké, het onthouden van talloze wachtwoorden zou theoretisch niet meer nodig zijn. Dat is makkelijker en uiteindelijk veiliger. Maar eenmaal een account aangemaakt bij een webwinkel hoeft er nu na het plaatsen van een cookie maandenlang niet meer ingelogd te worden. Die eenmalige inschrijving of inlog is allang weer vergeten. In plaats daarvan stuit men nu op de – vaak gebruiksonvriendelijke – inlogmethode van een bank. Inloggen met een e.dentifier of ander soortgelijk kastje is geen verbetering.

iDIN is verder niet geïntegreerd met iDeal. Is net de horde van het inloggen genomen dan stuit men tijdens het afrekenen op nog eens praktisch hetzelfde systeem. Voor de meeste consumenten is nu juist het betalen verreweg de grootste frictie.

De woordvoerder laat weten dat ook een integratie met iDeal voor de hand ligt. ‘Wij moedigen banken aan stappen te zetten. Er is vanuit de markt vraag naar betere stroomlijning van het gehele proces. Maar het is echt aan hen.’ Hij benadrukt verder dat banken nadrukkelijk onderscheid willen maken tussen iDIN en iDeal. Zo blijft duidelijk dat inloggen niet hetzelfde is als betalen. ‘Banken willen vooral het vertrouwen in iDeal niet schaden, voor de consument moet heel duidelijk zijn waar hij aan toe is.’

Iedereen zal beamen dat één universeel identificatiesysteem welkom is. Een alternatief voor DigiD is het zeker. Maar voor de winkelier en consument lost het slechts een klein stukje van het probleem op. De betaling blijft nog altijd het struikelblok. Zonder verdere integratie met de smartphone en iDeal is iDIN voor e-commerce een heel klein stapje in de goede richting. Maar nog niet meer dan dat.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment