Vraag naar domeinnamen in Nederland neemt af

Geen reacties
Tags:
Posted 18 Nov 2016 in nieuws

De vraag in Nederland naar domeinnamen lijkt af te nemen. Dat constateert GfK in een onderzoek in opdracht van domeinbeheerder SIDN.

Vergeleken met 2014, toen een laatste meting werd gedaan, is het aantal mensen dat in de komende vijf jaar een domeinnaam wil registreren gehalveerd: 8 procent in plaats van 16 procent. Onder niet-houders ligt het percentage met registratieplannen onder de vijf procent.

De markt voor domeinnamen is natuurlijk al aardig verzadigd. Het domein .nl is met 5,6 miljoen registraties veruit in de meerderheid. Voor particulieren en bedrijven is en blijft .nl het absolute voorkeursdomein.

Van alle extensies scoort .nl nog steeds het hoogst op het onderdeel betrouwbaarheid: 82 procent, tegenover 76 procent in 2014. De extensie .com is een goede tweede: 74 procent, tegenover 71 procent in 2014. Het vertrouwen in new Top Level Domains (nTLD’s) is doorgaans een stuk lager. Hier is .tk met slechts 6 procent hekkensluiter.

Hier valt dan ook weinig groei te verwachten: Sinds 2013 zijn er wereldwijd meer dan 1.000 nieuwe nTLD’s gelanceerd. In Nederland zijn er naar schatting zo’n 200.000 domeinnamen met een dergelijke nieuwe extensie geregistreerd. Geen enkele nTLD is gedurende het onderzoek door meer dan 7 procent van de gebruikers bezocht (.club komt op 6,8 procent).

Tot nu toe was een eigen privéwebsite vaak een belangrijk registratiemotief, zeker voor jongeren. In 2014 won de domeinnaam voor zakelijke doeleinden terrein ten opzichte van privégebruik. Onder jongeren stijgt de vraag naar domeinnamen voor zakelijk gebruik sterk. Niet bij ouderen: die overwegen domeinnaamregistratie vaker voor een eigen e-mailadres.

In 2014 verwachtten meer bedrijven eerder een krimp dan een toename van hun domeinnamenportfolio. Nu ligt dat anders. Tegenover ieder bedrijf dat nu krimp voorspelt, staan er vier die op groei rekenen.

Ondernemers die krimp verwachten, handelen volgens GfK vooral vanuit een strategisch motief: zij willen hun handelsnamen met name onder één paraplu onderbrengen. De groeiers gaan uit van nieuwe activiteiten, waarvoor nieuwe domeinen moeten worden gedeponeerd.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment