‘Autocomplete helpt Google nóg steviger in zadel’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 18 Nov 2016 in nieuws

We typen steeds minder domeinnamen in en navigeren steeds meer met Autocomplete. Vooral jongeren doen dat. En het maakt de positie van Google onaantastbaar. Zegt GfK in een nieuw onderzoek.

GfK ziet (pdf) Autocomplete als de ‘nieuwe standaard in internetten’. Het gebruik van bladwijzers was al aan het teruglopen. Tegenwoordig tikken we vaker een paar letters in de zoekmachine, waarna je als gebruiker automatisch suggesties krijgt voor de zoekterm of domeinnaam.

Van alle gebruikers werkt inmiddels 33 procent ermee. Onder jongeren is dit met 46 procent zelfs bijna de helft.

Jongeren noemen vooral snelheid als belangrijkste motief. Ouderen kiezen hun navigatiemethode juist vaker op basis van gepercipieerde betrouwbaarheid.

Bladwijzers en portalsites raken (verder) uit de gratie. Ook navigatie door een URL in te typen neemt sterk af, waarschijnlijk gevoed door de opkomst van Autocomplete en het gemak dat gebruikers hiervan ervaren. Ze typen overigens nog wel een domeinnaam in als deze kort is, en makkelijk te onthouden.

Google lijkt hier alleen maar van te profiteren: voor 56 procent van de gebruikers is het nog steeds de eerste keus (in 2014 was dit 58 procent). Ook de gebruikscijfers bevestigen de aanhoudende, en zelfs stijgende populariteit van Google.

capture



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment