‘Apps moeten knokken om het scherm van de consument’

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 17 Nov 2016 in nieuws

De gouden tijden voor appbouwers lijken voorbij. De bestede onlinetijd via apps neemt weliswaar sterk toe, maar die tijd concentreert zich op een steeds kleiner aantal apps. De Nederlandse consument wordt dus selectiever. Dat stelt GfK in een onderzoek dat in opdracht van domeinbeheerder SIDN werd opgesteld.

Hoewel de totale tijd die we online zijn sterk groeit, bezoeken we minder websites, zo stelt GfK vast (pdf). Ook gebruiken we minder apps. Internetgebruik is dus geconcentreerder dan in 2014, waarbij apps terrein winnen op websites als je kijkt naar hoeveel tijd we erop doorbrengen.

Op de pc, laptop en tablet daalt de tijd die gebruikers in browsers doorbrengen in absolute aantallen. Ook bezoeken internetgebruikers minder unieke domeinnamen op deze apparaten. Op de smartphone stijgen deze cijfers juist.

Het lijkt erop dat vooral Google en Facebook schermruimte winnen door functionaliteiten over verschillende apps te verdelen. Facebook Messenger zat bijvoorbeeld voorheen deels in de Facebook-app. Maar ook overnames, zoals die van WhatsApp, spelen hierin een rol. Pas op plek tien verschijnt de eerste aanbieder van eigen bodem: Marktplaats.

Domineren Facebook en Google het bereik van apps, games maken de dienst uit als het om gebruiksduur gaat. Opvallend is dat de koploper uit 2014 nog steeds bovenaan staat: Wordfeud. Candy Crush Saga is flink gestegen. Ook op het gebied van vermaak is de strijd om schermruimte losgebarsten. In 2014 had Candy Crush nog maar één app (plek 7); inmiddels staan er drie varianten van dit spel in de top 10.

capture



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment