Serverless CMS INSTANT ‘om in de gaten te houden’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 17 Nov 2016 in nieuws

De Nederlandse CMS-startup INSTANT heeft 275 duizend euro opgehaald met een crowdfundingcampagne voor genodigden. Eind vorig jaar noemde Werner Vogels, CTO van Amazon, het bedrijf al als innovatief voorbeeld. Een bedrijf om in de gaten te houden dus. Wat maakt deze voormalig Rockstart-deelnemer zo bijzonder?

INSTANT is een zogenoemd drop-in content management systeem. Door wat regels code op te nemen in de website is de content vanuit de browser aan te passen. Een CMS in klassieke zin is niet meer nodig.

CMS voor startup developer en marketeer

CEO Sander Nagtegaal is betrokken bij startups als Peecho en myTomorrows en liep naar eigen zeggen iedere keer tegen hetzelfde probleem op. “Als startup wil je doorgaans met unieke software een probleem oplossen. Een WordPress-site voldoet niet omdat je bijvoorbeeld ingewikkelde koppelingen wil maken met het eigen product. Om de snelheid te behouden ontwikkel je daarom in korte tijd een minimaal product, een MVP, en een zelfontwikkelde site.”

Dat maakt je als bedrijf flexibel, maar binnen iedere startup komt er ook een dag dat de marketeer aan het bureau van de developer staat. “Hij wil wat experimentjes uitvoeren op de homepage en de content aanpassen. Het liefst snel. Omdat er geen CMS geïntegreerd is, blijft de ontwikkelaar die wijzigingen handmatig doorvoeren. Die veranderingen worden doorgaans samen met wijzigingen in de code ‘ge-deployed’. En dat is niet dagelijks.”

Om zowel de ontwikkelaar als marketeer van die frustratie af te helpen ontwikkelde Nagtegaal samen met Marcel Panse INSTANT. Een CMS dat naar eigen zeggen binnen 30 seconden draait. “De developer kan zich richten op belangrijke zaken, de marketeer kan eindelijk zelf zijn werk doen.”

Afbeelding: fictief voorbeeld op basis van de Emerce-site

emerce-demo

In relatie tot site builder en headless CMS

In een tijd dat veel CMS’en zich juist ontwikkelen tot complete ‘commercial suites’ lijkt het bedrijf nogal een tegengestelde richting in te slaan. In de ogen van Nagtegaal zijn oplossingen als WordPress en Drupal en al die totaalpakketten in feite geen content management systeem meer te noemen. “Het zijn sitebuilders. Dat werkt heel goed voor blogs en online bedrijfsbrochures. Maar praktisch geen enkele nieuwe interactieve online dienst werkt met zo’n CMS.”

Het ‘headless CMS’ dat daarvoor in de plaats kwam, is al gauw weer te complex. Een headless CMS, het op Emerce beschreven Contentful is een bekend voorbeeld, is een apart systeem dat zich vanuit de backend door een API laat aanroepen. De content wordt als het ware opgezogen door de site. Zo’n CMS is Nagtegaal nog te complex. “Je hebt programming power nodig, je moet voor een integratie zorgen en die onderhouden.”

Conversie-optimalisatiesoftware komt wat hem betreft nog het meest in de buurt van INSTANT. Startups ‘misbruiken’ zulke software dikwijls om in de browser wijzigingen aan te brengen in de inhoud. Zo’n tool is daarvoor eigenlijk niet bedoeld.

Serverless CMS goed voor investering

Misschien wel het meest unieke van de software vind je in de gebruikte techniek, legt Nagtegaal uit. Het is het eerste CMS dat ‘serverless’ is, volgens Amazon de toekomst van de cloud. Door een relatief nieuwe techniek van Amazon, Lambda genaamd, hoef je geen vaste servercapaciteit meer af te nemen. Met Lambda heb je geen besturingssysteem nodig, je kunt code laten uitvoeren op afroep. “Drukt niemand op een knopje, dan gebeurt er niets en betaal je niets. Je kunt dus ook niet zo makkelijk down.”

Wat ooit een ‘projectje voor erbij’ was, groeit nu met enkele duizenden klanten uit tot een serieuze startup. Afgelopen maand heeft het bedrijf 275 duizend euro aan investeringsgeld opgehaald. Het geld is opgehaald via een bijzondere constructie: een private crowdfundingcampagne of ‘incrowdfunding’, zoals hij het zelf noemt. Om niet direct te veel kostbaar stemrecht weg te geven heeft INSTANT een stichting opgericht die aandeelhouder is.

Diverse personen uit de Amsterdamse startup-scene zijn uitgenodigd om via de stichting een certificaat van aandeel aan te schaffen van minimaal vijfduizend euro. De genodigden zijn gevraagd om hun specifieke expertise en krijgen in ruil daarvoor de beschikking over de broncode van het CMS. “We kunnen niemand verplichten, maar vragen ze om actief bij te dragen. Het grote voordeel is dat we nu mensen hebben verzameld die zich betrokken voelen en kunnen helpen bij de groei en vermarkting. We zijn bewust zeer selectief geweest: zo zijn er interaction designers en growth hackers gevraagd, maar met name programmeurs. In krap een maand was het benodigde bedrag opgehaald.”

De belangrijkste bestemming voor het geld is het opschalen en ontwikkelen van nieuwe functies. “De meestgestelde vraag is ‘Oké, ik kan alles wijzigen. Maar wat moet ik dan precies veranderen?’ Dat vraagt met name om slimme mechanismen voor de marketeer.” Nagtegaal bekijkt bijvoorbeeld de mogelijkheden van ‘targeted content’. Komt een bezoeker via een specifieke campagne binnen dan wordt de content daar automatisch op aangepast. Door Natural Language Processing in te zetten wil hij sentimentanalyses en contentsuggesties doen. Bijvoorbeeld ter verbetering van de SEO.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment