MIND: aanzienlijke kostenbesparing met slimmer wagenpark

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 15 Nov 2016 in nieuws

Via een app zien of je deuren dicht zijn, de handrem is aangetrokken en waar je je auto geparkeerd hebt. Tjeerd Tuitel, directeur van MIND, begon twee jaar geleden klein maar denkt inmiddels groot. “MIND is dé telematicatool voor voertuigen. Onze smartbox zorgt ervoor dat wagenparkeigenaren meer grip krijgen op mobiliteitskosten.”

Wat is MIND in een tweet?

“Mind is een connected mobility-tool die zich richt op zowel de zakelijke als particuliere markt.”

Hoe werkt het? Wat doet de MIND-smartbox?

“MIND maakt van ruwe gegevens over voertuigen relevante én behapbare informatie voor berijders, dealers, fleetowners en leasemaatschappijen en maakt de data realtime inzichtelijk. Door de MIND-smartbox in te bouwen in auto’s worden die connected.”

En dan?

Vervolgens zien mobiliteitsmanagers zoals wagenparkeigenaren in ons onlineportaal hoe het ervoor staat met de technische conditie van elk voertuig en het gebruik ervan. Berijders krijgen via een app informatie over de autostatus, hulp bij de rittenregistratie en informatie over hun rijgedrag. Ook geven we de locatie van het voertuig weer. Dat is ook handig bij onverwachte verplaatsingen, bijvoorbeeld bij diefstal. Je ontvangt dan een melding.”

Waarin onderscheidt MIND zich?

“Wat je nu heel veel in de markt ziet, zijn oplossingen die zich óf op de berijder richten óf op de wagenparkeigenaar. We hebben voldoende concurrenten, de meeste richten zich vooral op fleetowners. MIND bedient juist ook de berijder, dealer en leasemaatschappij. Daarnaast bieden wij veel meer aan in de app, zoals de parkeerdiensten. Onze slimmigheid zit ‘m erin dat we steeds meer diensten met elkaar combineren. Een voorbeeld van een samenwerking die eraan zit te komen is met een parkeerdienst.”

Voor wie zijn de data allemaal inzichtelijk?

“Voor iedereen in het ‘ecosysteem’, dus berijders, autodealers, leasemaatschappijen en fleetowners. Gegevens worden zichtbaar vanaf het moment dat berijders gebruikmaken van MIND. Zij geven daarbij een voorkeursdealer aan die de technische gegevens ontvangt van de auto. Op basis daarvan wordt slim service verleend.”

Hoe veilig zijn de gegevens in de smartbox?

“Niets gaat direct vanuit de smartbox naar de telefoon van de berijder en het portaal voor voertuigbeheerders. We leggen een versleutelde verbinding met de cloud. Vanuit daar kunnen we alle kanten uit.”

Wat is zo slim aan deze dienst?

“Een mooi voorbeeld is de accu. Als je kijkt naar alle pechhulp die in Nederland verleend wordt, heeft een derde daarvan betrekking op de accu. Als je auto connected is, is veel ellende te voorkomen. We kunnen bijvoorbeeld deze winter al het weerbericht koppelen aan de accuspanning. Dan kunnen bijvoorbeeld dealers hun berijders erop attenderen dat het wellicht zinvol is om de accu te vervangen voordat het gaat vriezen.”

Wat voor problemen los je op?

“Overbodige kosten. Er liggen aanzienlijke besparingen te wachten op fleetowners en leasemaatschappijen. MIND geeft inzicht in en sturing op het verbruik, storingen en onderhoud. Ze zien direct wat er mis is met een voertuig en weten bij reparaties welke onderdelen en monteurs nodig zijn. Ook kunnen ze efficiënter afspraken inplannen.”

Hoe ben je begonnen met MIND?

“Mijn uitgangspunt is altijd geweest: think big, act small. We zijn ooit begonnen met honderd auto’s en één dealer. Vervolgens zijn we gaan uitbreiden en begonnen we met Volkswagen, waarna SEAT, ŠKODA en Volkswagen Bedrijfswagens volgden. De app volgde deze ontwikkeling: we begonnen heel basaal met een weekscore over het rijgedrag. Berijders koppelden toen terug dat ze graag een dagscore wilden. Daarna wilden ze een score per rit. En zo werd de app steeds geavanceerder. Vandaag de dag staat de teller van ingebouwde smartboxes op ruim twintigduizend.”

Wat zijn de reacties van gebruikers?

“We krijgen veel positieve reacties, ook over het monitoren van het rijgedrag. Dat hebben we actief gemeten in de pilotgroep met particulieren die we twee jaar geleden zijn gestart. Het blijkt dat de 10% die het rijgedrag het meest verbeterde, op jaarbasis zo’n driehonderd euro aan benzine bespaart . De zakelijke markt laat een gemiddeld percentage van 15% zien, dus reken maar uit.”

Wat kan nog beter?

“We zien dat 97% van de gebruikers die de smartbox geactiveerd hebben, de box daadwerkelijk gebruikt. Wat nog beter kan, is het dagelijkse gebruik ervan. Om dat te stimuleren, gaan we nu aan de slag met de installatie van extra toepassingen.”

Waarom heb je voor de autobranche gekozen?

“De autobranche is vooral ons startpunt geweest, omdat je altijd een focus moet hebben. De auto is namelijk één ding, maar het gaat juist om het gebruik om die auto heen. En daar zijn nog veel meer toepassingen denkbaar.”

Zoals?

“Denk aan je kosten van je autoverzekering. Door MIND kunnen auto’s sneller worden teruggevonden na diefstal en dit biedt kansen om de premiekosten te drukken. Denk ook aan klanten belonen voor hun rijgedrag: wie zich aan het nieuwe rijden-principe houdt, ontvangt korting. Daarover zijn we al met verzekeringsmaatschappijen in gesprek. Iets dergelijks zouden we kunnen doen met privatelease. Maar we kunnen het nog veel breder trekken, zoals mogelijkheden bieden om de spits te mijden. Alles wat maar relevant kan zijn rondom het gebruik van je auto en je leven makkelijker maakt.”

Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?

“Dit zijn we nog aan het doorontwikkelen. We zitten nu dus vooral op de zakelijke markt en de een-op-een-relatie tussen automerk en berijder. MIND werkt met een abonnementsmodel per auto, afhankelijk van de hoeveelheid inzichten.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Meer partners integreren in de app om het dagelijkse gebruik omhoog te krijgen. Wat daarbij moet gaan helpen, zijn nieuwe features in de app. Liefst willen we steevast om de drie maanden noviteiten aanbieden. Enthousiasme en tevredenheid moet het gebruik van de app verdubbelen. Iets anders waar we mee bezig zijn is internationalisering. Onze eerste focus was op Nederland, maar inmiddels hebben we al een aantal projecten lopen over de grens.”

Hoe kijken jullie terug op de Accenture Innovation Awards?

“Het was voor ons een heel interessant event, waarbij we ook in contact zijn gekomen met andere innoverende partijen. We zijn heel trots dat we bij de laatste vijf zijn gekomen in de categorie Internet of me.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards 2016 dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos. 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment